Vorbiti HR? – partea I

HR-ul este o specialitate care a ajuns sa aiba si propriul limbaj. Orice rezistenta la asimilarea acestuia e futila. 🙂 Glumesc. Dimpotriva, limbajul de lemn si termenii scortosi nu prea i-au adus o reputatie foarte buna dragului nostru departament de resurse umane, mai ales in marile corporatii. De ce?

Pai, in primul rand majoritatea angajatilor nu au idee cu ce anume se ocupa HR-ul, in afara de recrutat, facut adeverinte, salarii, bonusuri si tichete de masa.  Multi dintre acestia sunt complet straini de termenii pe care oamenii de resurse umane ii folosesc  si uneori pe buna dreptate, chiar avem un limbaj propriu. Zau ca de multe ori nici nu ne dam seama ca il folosim chiar atat de intens.

Pentru ca acest domeniu vast si frumos a luat nastere in SUA (undeva in jurul anilor ’20), termenii pe care ii folosim in cadrul departamentului  de „ eich ar” sunt in limba engleza, sau in cazul nostru, caci ce ne mai place sa facem combinatii, romgleza.

Hai sa despicam firul in patru si sa elucidam niste termeni care va pot fi de folos in cariere, in discutii de alcov sau jocuri de societate – cert este ca da bine sa ii stiti.

  • Accountability – asumare a responsabiitatilor pentru munca depusa.
  • Applicant pool – numarul total al candiatilor care aplica la o pozitie vacanta.
  • Assessment center – o locatie de testare a candidatilor considerati pentru o promovare pe o pozitie manageriala. Cativa evaluatori experimentati ii testeaza pe acestia mai multe zile la rand, folosind diferite metode (jocuri, activitati, etc) pentru a prezice performanta pe care o vor avea la job.
  • Attrition – termen folosit pentru a face referire la reducerea fortei de munca din companie, din  diverse motive (demisii, concedieri, pensionari, etc).
  • Benchmarking  – proces sistematic de comparare a  produselor, serviciilor, practicilor unei organizatii cu cele ale competitorilor sau liderilor din industria respectiva, pentru a determina  ce anume fac acestia diferit astfel incat au un grad atat de ridicat de performanta.
  • Benchmark – standardul/ termenul folosit ca baza pentru comparatie si masuratori.
  • Benefits – o modalitate de compensare indirecta, altfel decat prin plata unei sume de bani,  prin care  angajatorul ii ofera angajatului o recompensa, o compensatie. Beneficiile intregesc pachetul salarial si de obicei acestea se extind si catre rudele apropiate (pot cuprinde: concediu platit, asigurarea de viata, asigurare de sanatate,  pensii, etc)
  • Bonus plan – o plata stimulatoare, care se acorda angajatilor in plus fata de salariul de baza, pentru atingerea performantelor individuale sau de echipa si a obiectivelor de productivitate ale companiei.
  • Buddy system – o modalitate prin care noilor angajati li se asigneaza un angajat mai vechi din companie pentru a-i insoti si indruma si care sa ii prezinte celorlalti colegi si sa il invete mersul lucrurilor.
  • Career development – procesul prin care angajatii isi seteaza o serie de  obiective de cariera; acestia isi evalueaza abilitatile, cunostintele sau nivelul de experienta si apoi stabilesc o cale de urmat pentru a atinge acele obiective profesionale.
  •  Core competencies  – abilitatile si competentele pe care angajatii trebuie sa le aiba pentru a atinge performanta in cadrul jobului si care sunt esentiale pentru companie.
  • Due diligence  – este un fel de audit pentru o potentiala investitie; o componenta critica in cadrul fuziunilor si achizitiilor care se refera la demarea unei investigatii si realizarea unei evaluari a situatiei si istoricului partilor implicate pentru a determina detaliile care pot influenta rezultatele tranzactiei;
  • Employee self-service  – un trend in procesul de resurse umane care permite angajatilor sa se ocupe de diferite taskuri care in mod normal ar fi realizate de departamentul de HR (inscrierea la diverse beneficii, modificare informatiilor personale din sistem sau accesarea diverselor informatii despre companie) prin intermediul unui soft specializat sau intranet.
  • Goal setting – procesul de stabilire a unui set de obiective specifice pe care un angajat, o echipa sau o companie si le propune spre indeplinire.
  • Head count – se refera la numarul de angajati pe care compania ii are la un anumit moment dat.
  • Hierarchy of needs – ierarhia nevoilor este o teorie motivationala, emisa de Abraham H. Maslow si care spune ca oamenii vor dori intotdeauna sa isi satifaca intai nevoile primare (somn, hrana, apa, adapost, etc), iar comportamentul lor va fi intotdeauna influentat si determinat de gradul in care aceste nevoi sunt indeplinite.
  • Incentive pay – compensatie baneasca aditionala, folosita pentru a motiva si a rasplati angajatii pentru depasirea obiectivelor de performanta sau productivitate.
  • Induction program – programul creat pentru a prezenta si a integra un nou angajat in cadrul companiei.
  • Johari Window  – Fereastra lui Johari este un model de feedback si de transparenta, ce se adreseaza in principal managerilor, ce poate fi folosit in managementul performantei si se refera la cele patru cadrane (sau ferestre) ale cunoasterii:
    • Fereastra I – reprezinta zona publica, care se refera la comportamente sau motivatii cunoscute de tine si de ceilalti
    • Fereastra II – reprezinta zona oarba, in care altii pot vedea lucruri in noi, de care noi nu suntem constienti;
    • Fereastra III – reprezinta zonele evitate sau ascunse, lucrurile pe care le stim despre noi, dar pe care nu le facem cunoscute altora (de exemplu  un plan ascuns sau probleme sensibile).
    • Fereastra IV – reprezinta zonele de activitate necunoscute in care nici individul vizat si nici cei din jur nu sunt constienti de anumite comportamente sau motive.