Vorbiti HR? – partea a II a

Iata in continuare o serie de termeni utilizati in munca de zi cu zi de catre specialistii de resurse umane:

  • Key performance indicators (KPI) – masuratori cuantificabile, specifice ale performantei unei companii intr-o anumita arie de activitate. KPI ofera companiei cifre si masuratori exacte ale diversilor parametri pe care aceasta i-a determinat ca fiind importanti pentru atingerea obiectivelor profesionale  pe termen lung si factorilor critici pentru atingerea succesului. Odata descoperiti si analizati asa cum trebuie, indicatorii cheie de performanta, pot fi utilizati pentru imbunatatirea performantei si succesului organizational.
  • Lump-sum payment – o plata fixa, care are loc o singura data si care nu este inclusa in salariul anual al unui angajat; adesea este oferita in locul maririlor salariale.
  • Matrix organization – o structura organizationala in care se pot vedea clar ierarhiile si raportarile in cadrul departamentelor intregii companii.
  • Objective – o specificare a ceea ce urmeaza sa fie indeplinit, timpul limita in care acel lucru urmeaza a fi indeplinit si de catre cine.
  • On-the-job training (un subiect pe care l-am mai abordat si aici) – training pe care angajatii il primesc de la manageri sau team leaderi sau chiar de la un coleg cu vechime in cadrul companiei si care are loc chiar la job, in timpul orelor de serviciu, rezolvand diverse taskuri si invatand pe parcurs.
  • Organizational unit – o componenta care face parte din structura organizatiei, poate fi un departament, divizie, sector sau o filiala, un grup din cadrul companiei.
  • Recognition – modalitate prin care angajatului i se recunoaste o performanta exceptionala sau indeplinirea unei sarcini deosebite (exprimata prin laude in fata echipei sau intregului departament, oferirea unei diplome, premiu, etc)
  • Return on investment (ROI) – raportul dintre profitul derivat dintr-o investitie specifica si costul investitiei in sine. Este intotdeauna o cifra procentuala care arata in ce masura suma investita intr-o anumita actiune se intoarce ca profit sau rezulta intr-o pierdere.
  • Sabbatical  – un aranjament care are loc intre angajat si angajator, in urma caruia acesta din urma ii permite indivdului care lucreaza pentru el sa isi ia concediu platit sau neplatit pentru o perioada specifica de timp, care poate ajunge pana la 1 an (avand insa niste motive destul de bine intemeiate, desigur;)
  • Soft skills – Abilitatile „soft” sunt atribute personale care sporesc interactiunile, performanta si perspectivele de cariera ale unui individ. Acestea sunt strans legate de coeficientul de inteligenta emotionala si adesea sunt un bun indicator pentru potrivirea unei persoane cu un anumit job.
  • Statutory benefits  – beneficii care sunt impuse prin lege, pe care angajatorul este obligat sa le ofere angajatilor sai (plata contributiilor sociale).
  • Strategic planning  – procesul prin care se identifica obiectivele pe termen lung ale unei companii iar apoi se determina cea mai buna cale/strategie  de urmat pentru atingerea lor.
  • SWOT Analysis  – o unealta foarte buna in planificarea strategica; presupune o analiza si o evaluare a punctelor forte, punctelor slabe, oportunitatilor si amenintarilor cu care se confrunta compania si utilizarea datelor colectate pentru a determina succesul unui anumit proiect, afaceri sau chiar organizatii. O alta abordare a analizei SWOT aici.
  • 360-degree feedback  – reprezinta un proces in care un individ este evaluat pe baza performantelor sale la job de catre oamenii din jurul sau: colegi, sefi, manageri, clienti si chiar si de el insusi; toti cei care sunt credibili si relevanti in oferirea de feedback pentru angajatul respectiv sunt luati in calcul la evaluarea de 360 de grade, atata timp cat sunt familiarizati cu ceea ce acesta face;
  • Talent Management  – reprezinta un set de procese integrate de resurse umane, care au ca scop atragerea, motivarea, dezvoltarea si retentia angajatilor productivi si implicati. Scopul managementului talentelor este acela de a crea o organizatie cu o performanta inalta si sustenabila care sa isi indeplineasca obiectivele strategice si operationale.

TalentMgmtWheelLG

  • Training needs analysis  – analiza nevoilor de training este o metoda folosita pentru a determina angajatii care au nevoie sa invete, ce anume au nevoie sa invete si in ce mod si de a le oferi aceasta oportunitate. Raportul generat de aceasta analiza se refera la ce traininguri trebuie sa urmeze oamenii pentru a reduce lipsurile in indicatorii de performanta.
  • Turnover – fluctuatia de personal, la nivel de organizatie;
  • Vacation carryover – politica aplicata in companii care le permite angajatilor sa transfere  un numar din zilele lor de vacanta pentru a le utiliza in anul urmator. Numarul de zile transferabile este bazat pe politica pe care fiecare angajator o practica.
  • Waiver – un document semnat de angajat sau viitorul angajat prin care acesta renunta in scris la anumite drepturi, in urma unei intelegeri pe care o are cu angajatorul.