Up the organization

Ideea de a crea o noua categorie pe blog imi da tarcoale de ceva timp. Aceasta va contine review-uri ale unor carti pe care le-am citit si care sunt relevante pentru domeniul resurselor umane si nu numai. Astazi am profitat de prima ninsoare serioasa pe anul acesta (cel putin in Bucuresti), mi-am facut o cana uriasa de ciocolata calda si am terminat de citit cartea despre care va voi povesti in continuare.

Cea care deschide „raftul” din biblioteca Tipei de la HR este cartea „Up the Organization” de Robert C. Townsend (1920 – 1998). A detinut functii de conducere in companii precum: 20th Century Fox, Dun & Bradstreet, Radica Games, Avis Rent a Car. S-a bucurat de un renume de lider in afaceri si ca motivational speaker, dar si ca autor al catorva carti de leadership.

Up the Organization” este scrisa intr-o maniera hazlie. Aceasta cuprinde unele dintre cele mai spinoase probleme care pot aparea intr-o organizatie precum si o serie de solutii pentru rezolvarea lor. Toate acestea vin din perspectiva unui presedinte de companie. Cartea abordeaza problema „revitalizarii” unei organizatii prin aflarea adevaratului potential al angajatilor sai si prin recompensarea performantei, in acelasi timp tratand si subiecte precum: nepotismul, organizarea departamentului de resurse umane, concedierea, departamentul de relatii publice, confidentialitatea, etc.

Iata ce spune autorul despre aceasta:

Cartea de fata este un ghid de supravietuire in lupta corporatista pentru succes. Este o carte despre cum ar trebui sa se organizeze institutiile – grupuri de oameni care lucreaza impreuna pentru un scop in comun.

Scopul cartii: sa va mobilizeze pe tine si pe cei cu care lucrezi sa realizati orice va propuneti. Si nu uita: ca sa ajungi unde iti doresti, nu trebuie sa te concentrezi asupra jumatatii goale a paharului, ci asupra jumatatii pline.”

Mi-a placut pentru ca este o lectura usoara, originala si captivanta. Autorul nu scrie intr-o maniera literara, insa este destul de autentic in exprimari astfel incat sa iti capteze interesul si sa te faca sa iti pui intrebari. Robert Townsend spune ca liderii nu pot motiva pe nimeni si ca nu pot decat sa creeze un mediu de lucru in care indivizii sa se automotiveze.

Pentru a va face o idee mai buna iata si cateva pasaje din carte:

Suna la birou incognito. Atunci cand esti plecat cu afaceri ori in vacanta, suna la birou si prefa-te ca esti un client obisnuit. Contacteaza un departament din organizatia ta si cere diverse informatii. Vei fi socat, daca nu de-a dreptul ingrozit! Apoi incearca sa suni din nou la birou, ca sa vezi cat de indignati sunt oamenii tai.”

Confidentialitatea exagerata: o boala puerila. Confidentialitatea este total nerecomandata. Ea innabusa cruciada pentru dreptate, care nu poate lua proportii intr-un context marcat de nestiinta.”

Un lider adevarat este numai acela care urmareste binele discipolilor sai, nu propriul parvenitism. In vreme de razboi, ofiterii se aseaza ultimii la masa.

Recompensarea oamenilor care inregistreaza performante exceptionale este un lucru foarte important. Mult mai neglijata este necesitatea la fel de importanta de a nu-i recompensa pe cei care nu se ridica la nivelul asteptarilor.”

Desi scrisa cu mai bine de 30 de ani in urma, ideile prezentate sunt de o actualitate uluitoare si se potrivesc foarte bine cu mediul de afaceri si cultura organizationala din timpurile noastre.

Lectura placuta!