Tragi chiulul pe banii companiei?

Iaca, nişte papugii… nişte scârţa-scârţa pe hârtie! ‘I ştim noi! Mănâncă pe datorie, bea pe veresie, trag lumea pe sfoară cu pişicherlicuri… “Asa isi incepea Caragiale acum mai bine de 100 de ani opera “O noapte furtunoasa” prin vocea Jupanului Dumitrache care critica “amploaiatii” vremurilor.

Desi semantica s-a schimbat, obiceiurile ba. Chiar daca avem la dispozitie mijloace ceva mai moderne si sofisticate, tot chiul se numeste (ca-i Facebook, Twitter, You Tube sau Messenger).

Toata lumea o face, sa arunce prima piatra cel far’ de pacat.

Se pare ca in urma unui studiu realizat de Bestjobs prin vara anului trecut, s-a ajuns la o concluzie destul de ingrijoratoare pentru productivitatea companiilor. 35% dintre angajatii acestora au recunoscut ca petrec cel putin o ora pe Facebook si pe Messenger in timpul programului de serviciu. Motiv pentru care managerii multora dintre ele au decis sa utilizeze programe de monitorizare a activitatii online a acestora. Pot vedea ce site-uri acceseaza, daca intra pe Facebook sau Twitter si chiar si conversatiile lor de pe Yahoo Messenger. Explicatia lor e destul de simpla: daca un angajat petrece o ora pe zi pe Internet in folos propriu, compania ar pierde sa zicem grosso modo, undeva in jur de 200 de ore de munca pe an pe care ar fi nevoie sa le suplimenteze prin angajarea de personal. Pe de alta parte, oamenii se simt controlati si devin anxiosi, stresati.

Desi in strainatate programele precum Yahoo Messenger, Skype, etc. sunt utilizate in foarte multe companii pentru ca reprezinta un mijloc rapid, silentios si mai ales ieftin de comunicare, in Romania este vazut ca o practica de pierdere a timpului pe banii companiei.

Alte guri (de cercetatori danezi mai exact) spun ca cei care comunica prin intermediul Facebook si Twitter au o imaginatie mai bogata si le este sporita creativitatea pentru ca pot veni cu idei inovatoare in urma interactiunii cu ceilalti. Ba chiar s-a dovedit ca atata timp cat oamenii sunt liberi sa socializeze online isi fac treaba mai bine si sunt mai motivati. Depinde si de meseria pe care o practica totusi. Un contabil nu are nevoie sa fie creativ si inovator in munca sa, pe cand pentru un designer grafic feedback-ul si comunicarea constanta sunt vitale pentru creativitatea si implicit rezultatele sale.

Parerea mea e ca organizatiile se tem.Vor sa detina controlul absolut asupra a tot ceea ce se petrece in companie, iar managerii nu pot “vedea” ceea ce se vorbeste in online si prefera sa interzica acesta practica sub pretextul scurgerii de informatii. Exista si alte modalitati prin care furtul de informatie se poate realiza, deci asta nu e o explicatie destul de plauzibila pentru mine ca angajat. Ideea e lipsa de incredere pe care angajatorul o are fata de subordonatii sai. Acestia cand se vad monitorizati de softuri spion isi pierd la randul lor increderea in companie si se produce un cerc vicios si un mediu ostil de lucru din care productivitatea este cea mai afectata.

Exista si solutii pentru ca mijloacele de socializare sa fie acceptate la locul de munca.
Crearea unei culturi organizationale bazate pe incredere si libertate ar fi un prim pas. Retelele de socializare in sine nu reprezinta un pericol, ci oamenii din spatele lor. Atata timp cat managerul este cel care isi alege echipa, atunci de ce nu ar selecta oameni de incredere pe care sa nu fie nevoie sa ii spioneze?

Daca se introduc o serie de  proceduri si politici de securitate clare cu privire la utilizarea mijloacelor de socializare in timpul programului de lucru, iar angajatii sunt educati in acest sens, nu vor exista probleme cu scurgerile de informatii si nici cu “cheltuirea” timpului companiei. De asemenea, restrictionarea accesului la anumite website-uri si in anumite intervale orare ajuta la diminuarea sentimentului de nesiguranta pe care conducerea l-ar putea avea vis-a-vis de angajatii din companie.

Asadar, traim intr-o lume aflata intr-o continua evolutie in care Internetul si tehnologia sunt viitorul iar orice companie care promoveaza dezvoltarea si cresterea ca principii dupa care isi ghideaza angajatii, vor permite utilizarea retelelor de socializare. In cele din urma, se pare ca efectele pozitive ale acestora sunt cu mult peste cele negative si adevarul este ca cei care astazi “trag chiulul” cu ajutorul Facebook sau Messenger, ieri o faceau prin pauze de cafea, de apa, de discutii sau de tigara.

Tu tragi chiulul pe banii companiei? 🙂