Totul incepe cu un telefon

Ultima tendinta in procesul de recrutare, adoptata de majoritatea marilor companii, este aceea de a utiliza interviul telefonic pentru a face un screening al aplicantilor.

Motivul il stim cu totii – traim in secolul vitezei –  managerii angajatori sunt uber-ocupati si nu mai au timp sa stabileasca intalniri fata in fata cu candidatii, asa ca fac o selectie rapida prin telefon.

telefon

Parerea mea este ca foarte multi candidati buni se si pierd astfel. Screening-ul prin telefon e foarte bun pentru companii din perspectiva timpului pe care il economisesc , dar care poate foarte usor sa discrediteze oameni potriviti pentru un  anumit job din cauza superficialitatii si impersonalitatii procesului. Unde mai pui si faptul ca juniorii sunt cei care tin aceste interviuri in majoritatea companiilor. Desi reprezinta o oportunitate foarte buna pentru ei sa invete ceva, eu cred ca e nevoie de o persoana ceva mai calificata pentru a evalua comportamentul, personalitatea, temperamentul, stilul de comunicare si cunostintele generale ale unui candidat intr-un anumit domeniu dintr-o simpla discutie telefonica.

Pentru ca am fost si de o parte si de alta a receptorului, iata ce se intampla cand esti:

Cel care suna:

  • Poti controla foarte usor cat anume va dura interviul, pentru ca pui capat discutiei telefonice cand ai tu chef. Fata in fata este ceva mai dificil, nu poti sa termini brusc interviul si sa il dai pe om afara din sala.
  • Tinzi sa judeci mult mai aspru candidatul, pentru ca nu ii vezi expresia fetei, gestica si nici nu iti dai seama ca e extrem de emotionat.
  • Nu risti sa uiti sa intrebi anumite lucruri pentru ca ai in fata ta un „script” pe care il urmezi, asa ca esti sigur ca discutia nu divagheaza si nici nu pleci din interviu cu informatie lipsa.
  • Este o provocare destul de mare sa iti dai seama de cat de bun profesionist e un om, doar din discutia prin telefon, fara sa il studiezi in ansamblu.
  • Este plictisitor sa pui aceleasi intrebari over and over again. Imaginati-va ca sunt oameni care fac toata ziua doar asta. Mie mi se pare crunt, dar sunt profesionisti carora chiar le face placere. Bravo lor!

images

Cel sunat:

  • Se intampla sa te afli in locul nepotrivit sau e galagie in jurul tau si intelegi doar jumatate din intrebarile care iti sunt puse. Cel mai bine ar fi sa il reprogramezi pentru o data cand poti fi intr-un loc in care e liniste si poti vorbi nestingherit. Eventual, ii spui intervievatorului sa te sune pe fix si nu pe mobil, ca sa fii sigur ca nu exista intreruperi, pierderi de semnal,  de baterie, etc.
  • Te gandesti prea mult la raspuns, il analizezi in fel si chip. Ca ex-recruiter, stiu ca sunt si intrebari puse doar de dragul intrebarii, adica de a vedea cum raspunde omul, si nu pui neaparat pret pe ceea ce spune. Si inevitabil apare gandul: daca am dat un raspuns inteligibil, ca poate intrebarea era una capcana si eu am stat prea mult sa ma gandesc la continutul raspunsului cand de fapt conta maniera in care l-am prezentat. Deci o poti lua razna destul de usor.
  • Nu poti vedea fata recruiterului si incertitudinea te omoara, pentru ca nu iti dai seama daca a inteles sau nu ceea ce ii spui. Poti astepta feedback-ul final ca sa afli sau poti sa mai pui intrebari de genul „vreti sa va dau mai multe detalii?”, „v-am raspuns la intrebare? Acest lucru doreati sa il stiti?”, etc.
  • Te simti ca la un interogatoriu la sectia de politie, de cele mai multe ori. Majoritatea recruiterilor au un set de intrebari standard si le recita ca pe poezie la telefon, ceea ce iti da impresia ca esti grabit sa raspunzi. Pentru ca timpul e limitat, recruiterii au tendinta sa treaca destul de repede prin intrebari, odata ce si-au aflat raspunsul, te intrerup si trec mai departe. Ceea ce e cam urat, dar nu e intotdeauna un lucru rau, cat mai degraba practic. Oricum, daca e un bun recruiter e constient de faptul ca nu poti da raspunsuri pe banda rulanta ca robotul si ca trebuie sa te gandesti putin inainte de a vorbi. Nu iti face probleme pentru „timpii morti” din conversatie, nu se intampla nimic daca intre intrebarea lui si raspunsul tau sunt cateva momente de pauza, doar suntem oameni.
  • Esti intrebat fiecare detaliu din CV. Trebuie sa fii pregatit sa dai explicatii pentru toate cuvintele de specialitate pe care le-ai scris in CV precum si exemple concrete de situatii de la job sau din viata de zi cu zi.  Asa ca tine CV-ul in fata ta. Poti chiar sa iti faci o lista cu raspunsuri  pentru eventualele intrebari  (gasesti pe internet tone de articole cu exemple de intrebari puse la interviul telefonic). Atentie, insa! Sa nu te apuci sa citesi si sa suni ca un papagal, sau sa fasai foile pe langa tine pentru ca intervievatorul isi va da seama imediat.
  • Se intampla sa nu intelegi ce ti se spune, fie din cauza conexiunii proaste, fie pentru ca ti-ai pierdut concentrarea un moment. Nu e nicio rusine sa intrebi din nou care a fost intrebarea si sa il rogi pe recrutier sa repete. Multi raspund ceva la intamplare, desi nu sunt siguri ca au inteles ce au fost intrebati si nu fac decat sa iti puna bete in roate, de jena.
  • Citeste job description-ul inainte de a primi telefonul si asigura-te ca ai inteles care sunt cerintele. Cu siguranta vei fi intrebat(a) ce parere ai despre acest job, cum te vezi pe aceasta pozitie si de ce consideri ca te-ai potrivi?
  • Pe langa toate acestea, mai sunt si alte aspecte de luat in seama. Gasiti cateva mentionate si aici.