Tinere, ai nevoie de mai mult, nu doar de un costum dragut

Anii de inceput de cariera pot fi infricosatori. Odata ajuns intr-o companie, direct de pe bancile scolii,  s-ar putea sa fii putin bulversat si sa iti dai seama ca ai patruns intr-un univers cu totul si cu totul diferit fata de mediul academic cu care erai obisnuit.

In lumea adultilor corporatisti suntem evaluati si clasificati in functie de ceea ce facem, cum aratam, ce anume spunem si cum o spunem.

In urmatoarele randuri am alcatuit o lista de titluri citite care consider ca pot fi de folos in viata profesionala (atat pentru incepatori, cat si pentru cei cu ceva ani de experienta). Le puteti trata ca pe niste manuale care interpreteaza viata corporatista pentru neexperimentati.

 Welcome to the real world – Lauren Berger

welcometotherealworld03Este o carte ce se adreseaza tinerilor care sunt la primul lor job. Li se face inductia in lumea celor cu program de la 9 la 18 si li se explica la ce anume ar trebui sa se astepte, cum sa se comporte si care ar fi rezolvarile pentru diverse probleme in care se pot gasi.

Autoarea, Lauren Berger, este o cunoscuta bloggerita, care detine blogul „The Intern Queen”. Sfaturile sunt documentate si vin direct din transee, deci de bun simt, practice. E o lectura usoara si interesanta , eu zic ca merita citita, mai ales daca nu ati fost niciodata angajati.

 The Seven Habits of Highly Effective People – Stephen Covey

In primul rand va recomand s-o cititi in limba engleza daca aveti posibilitatea. Traducerea in limba romana m-a enervat din cauza greselilor intalnite la tot pasul.  seven-habits

Stephen Covey spune ca cele 7 deprinderi ale oamenilor de succes sunt: #1 Fii proactiv; #2 Incepi cu gandul la final; #3 Da prioritate prioritatilor; #4 Gandeste castig – castig; #5 Mai intai intelege ca apoi sa fii inteles; #6 Actiunea sinergica; # 7 Ascute fierastraul

Scoase din context cu siguranta ca suna cam ciudat, insa pentru a le aprofunda va trebui sa cititi cartea si sa vedeti cum anume le puteti implementa in activiatile voastre de zi cu zi.

They Don’t Teach Corporate in College: A Twenty-Something’s Guide to the Business World – Alexandra Levit 

they dont teach corporateDaca esti proaspat iesit de pe bancile facultatii si iti cauti sau ai gasit deja un loc de munca, aceasta carte a fost scrisa in mod special pentru tine ca sa te invete este mersul lucrurilor intr-o companie.

Autoarea spune ca urcarea pe scara ierarhica corporatista nu are nimic de-aface cu inteligenta. Asa ca daca in scoala erai un elev de nota zece, sistemul aplicat acolo (invat bine, stiu tot, iau note mari si am succes) in corporatie nu prea functioneaza. Intr-o companie trebuie sa inveti jocurile din culise, interesele politice care guverneaza interactiunile dintre manageri si angajati, regulile nescrise care ti se vor parea ca picate de pe alta planeta. Iar Alexandra Levit le explica foarte bine.

What colour is your parachute? – Richard Bolles

Cred ca multi dintre voi au citit-o deja avand in vedere ca este o carte destul de mediatizata (cu peste 11 milioane de volume vandute).

what-color-is-your-parachute

Cu titluri „catchy”, de genul : „Google e noul tau CV” sau „Cele sase secrete ale negocierii salariului” cu siguranta va avea informatii care va intereseaza si care va pot ajuta in cautarea unui loc de munca sau in manage-uirea celui pe care il aveti deja.

Chiar daca a fost scrisa cu ceva timp in urma si de atunci modalitatile de cautare de joburi s-au mai schimbat, principiile prezentate de aceasta carte sunt inca de actualitate pentru ca anual se tipareste editia revizuita si adaptata la schimbarile de pe piata muncii survenite in acel an.

Pe langa informatiile foarte bune pe care ni le ofera, mai pune la dispozitie si o serie de exercitii pe care le putem incerca astfel incat sa ne decoperim punctele forte si punctele slabe, sa stim pe ce trebuie sa punem accentul si ce anume mai avem de imbunatatit. Asadar, o achizitie care chiar merita daca sunteti interesati de dezvoltarea carierei voastre.

How to win friends and influence people – Dale Carnegie

indexIn ciuda titlului foarte cheesy (din cauza caruia era cat pe ce sa nu o mai citesc), este o resursa nemaipomenita pentru a invata o serie de elemente indispensabile in comunicare.

Autorul prezinta unele dintre cele mai elementare abilitati de comunicare pe care trebuie sa le dobandim pentru a avea succes in viata si o face intr-o maniera savuroasa, asemenea discursului real. Pe langa faptul ca este extrem de utila, este deci si foarte usor si placut de citit. Dale Carnegie a intampinat aceasta nevoie a oamenilor de a fi instruiti in ceea ce priveste relatia cu semenii lor (atat in viata sociala cat si in cea profesionala), pornind de la propriul sau exemplu: “Cand imi arunc privirea in trecut, asupra acelor ani, ma ingrozesc la amintirea frecventelor carente de delicatete si tact pe care le-am manifestat. Cat imi doresc ca o astfel de carte sa imi fi cazut in maini acum douazeci de ani! De ce avantaj imens m-as fi bucurat!”.

Aceste carti contin cam tot ce ar trebui sa stiti despre supravietuirea si evolutia la locul de munca, astfel incat sa va dati seama ca in mediul extrem de competitiv din ziua de azi un costum dragut nu este de ajuns pentru reusita.