The No Asshole Rule

Trebuie sa recunosc ca toleranta mea pentu oamenii care nu isi fac treba pentru care sunt platit este egala cu zero. Din moment ce intr-un fel sau altul ai fost angajat pentru un job, ti s-au pus la dispozitie toate uneltele de care ai avea nevoie pentru a duce la indeplinire activitatile postului, atunci nu vad nicio scuza plauzibila pentru care taskurile tale nu sunt facute.

Bob Sutton este un profesor la prestigioasa Universitate Stanford Business School si autorul cartii The NoAsshole Rule in care face o analiza a costurilor anuale pe care o companie le suporta pentru ca nu scapa de angajatii incompetenti si nepotriviti si ne explica de ce se intampla acest lucru.

Acesta povesteste cum la Universitatea unde este angajat a fost aplicata aceasta regula „No Asshole”, atunci cand recrutau profesori. Practic, candidatul avea meeting/interviu cu intreaga echipa. Toti pofesorii il evaluau pe potentialul nou-venit, pentru a vedea daca se va potrivi cu stilul lor. Nu atat din punct de vedere al modului de lucru, cat din perspectiva comportamentului . O companie care face chestia asta, este o companie in care eu vreau sa lucrez si cred ca majoritatea ar fi de acord cu mine. Desi limbajul este putin cam dur- ma refer la termenul de „asshole”, care a fost disputat de colegii sai – autorul spune ca niciun alt cuvant nu sumarizeaza atat de bine toate trasaturile individului pe care a vrut sa il portretizeze si pe care niciunul dintre noi nu l-ar vrea sa lucreze in echipa noastra.

Cateva adevaruri despre motivele pentru care incompetentii o duc mult si bine in companii:

  • Daca seful il place pe respectivul angajat incompetent, poti sa te pui si in cap, ca nu i se va intampla nimic – nu conteaza cat de incompetent este pentru ceilalti. Cu alte cuvinte, conteaza sa fii placut de oamenii potriviti.
  • Desi astfel de tipologii umane afecteaza munca colegilor si submineaza performanta companiilor, majoritatea au o serie de abilitati, in special de comunicare si manipulare, pentru a dirija lucrurile in asa maniera incat sa para ca sunt destul de ocupati si productivi.
  • Managerii nu stau sa investigheze in amanunt fiecare detaliu al muncii celor din subordine, astfel incat nu sunt constienti de gradul de frustrare si demotivare pe care un coleg incompetent il poate aduce celorlalti membri ai echipei.
  • Acest gen de persoane, aflate intr-o lupta pentru putere, sunt destul de puternice si insistente. E de ajuns sa ii acorzi un ajutor ca va mai vrea de vreo 20 de ori sa mai faci chestii pentru el/ea.

Incompetence

Cum faci sa scapi de un astfel de element? Simplu: iei actiune. Daca stai si taci si comentezi pe la colturi, nimic nu se va schimba. Poti discuta cu managerul, ba chiar il poti lua la o discutie pe „asshole” himself, explicandu-i de ce comportamentul sau nu e ok (fara a-l face asshole in fata, da?), il poti escala o treapta ceva mai sus sau poti merge pana in panzele albe. Important e sa faci ceva in sensul asta. Si pana la urma, something’s gotta give.

Chiar daca un „asshole” se bucura de o pozitie privilegiata in cadrul unei echipe pentru ca e in relatii bune cu sefii, aceea pozitie si chiar locul sau in companie dureaza atata vreme cat seful e aproape. Atunci cand nu te bazezi pe skilluri si doar pe influenta din exterior ca sa pastrezi un job, odata ce influenta inceteaza sa mai fie exercitata, din diverse motive, atunci si protectia asshole-ului se duce pe apa sambetei.

Morala:

1.Daca ai un asshole in echipa: fa ceva pentru ca lucrurile sa se schimbe

2. Cel mai bine ar fi sa eviti sa aduci un asshole in echipa de la bun inceput, supunandu-l pe acesta unui interviu de grup cu echipa

3. Daca esti un asshole: adu-ti aminte pentru ce ai fost angajat si pune mana si fa-ti treaba!