Tendinte in HR in 2018

In ce directie se va indrepta HR-ul in acest an si care sunt schimbarile majore care ii vor fi aduse functiei de resurse umane?
Tot citind pareri avizate ale specialistilor, am compilat cateva pe care le-am considerat a fi cele mai relevante in materie de tendinte in HR.  Schimbari care sper ca in cele din urma vor ajunge si in Romania.

HR-ul va deveni partener strategic al business-ului
Daca pana acum departamentul de HR era vazut mai degraba ca cel ce se ocupa de administrarea personalului si de salarizare intr-o organizatie, directia incepe sa se schimbe din ce in ce mai mult si presupune implicarea HR-ului in realizarea strategiei de business si in punerea acesteia in practica. Se poate observa aceasta tendinta si prin crestera numarului de anunturi de joburi de HRBP, in detrimentul celor de HR Admin. De exemplu, daca managementul doreste sa implementeze o serie de proiecte noi, in urmatorii cativa ani, HRBP-ul analizeaza abilitatile si oamenii din companie pentru a vedea daca aceste proiecte pot fi puse in practica. Desigur, in functie de descoperirile sale, vine si cu solutii.
Este o directie foarte importanta pentru HR, una care va deschide portite noi pentru specialistii in domeniu si care le va permite sa vina cu input si sa ia decizii in materie de strategii la nivel inalt.

Tehnologia
Directia de urmat este dictata de AI (artifficial intelligence) si dezvoltarea de aplicatii care mai de care mai destepte sau integrarea VR (virtual reality) in dezvoltarea departamentului de HR. Vor aparea multe tool-uri de folosit in recrutare si selectie ( ca de exemplu, Arya) si aplicatii de mobil pentru diverse procese de HR. Astfel compania ii va “tine implicati” pe angajati mai bine si le capteaza interesul pe termen lung. OCBC Bank din Singapore, au un app dezvoltat intern, pentru mobil si se numeste “HR in your pocket”. Prin intermediul acestuia, angajatii dispun de un fel de “birou de HR on -the-go” unde isi depun sau urmaresc cererile de concediu, afilierea la diverse beneficii, anunturile interne de joburi sau pot accesa functia de chat-bot si sa adreseze intrebarile lor legate de HR.
Cat despre VR, se pare ca unele companii din SUA au inceput sa o utilizeze in trainuirea angajatilor. Ma astept ca in viitor sa existe unitati de VR in fiecare companie, astfel incat noii angajati sa invete sa faca jobul prin simularea acestuia. Ce mod mai bun de a invata decat facand?

Investitia in oameni
Generatiile X, Y, Z au cerinte noi in materie de beneficii si piata muncii trebuie sa tina pasul cu ei si sa le indeplineasca, daca isi doreste sa ii retina. Daca era o vreme in care conta sa ai un loc de munca si atat, acum generatiile de tineri analizeaza o oferta de job care vine la pachet nu doar cu beneficii financiare, ci si cu experiente diverse si oportunitati de dezvoltare. Lista poate cuprinde:

  • Beneficiile clasice & cele personalizate pe nevoile angajatilor (asigurari medicale, tichete masa, reduceri la produse/servicii, bonusuri, programe de wellnes, parteneriate cu diverse institutii financiare sau de alt tip pentru acordarea de consultanta angajatilor in materie de finante personale)
  • Flexibilitate in programul de lucru ( work from home despre care vom discuta putin mai tarziu)
  • Posibilitatea de dezvoltare ( cursuri oferite de companie, certificari in diverse domenii, sponsorizarea participarii la workshopuri sau evenimente relevante pentru industrie)
  • Mediul de lucru inovator, aerisit, modern si plin de gadget-uri
  • Colegii si echipa ( sa aiba interese comune, sa se integreze in echipa)
  • Posibilitatea de networking si de a lega relatii relevante pentru cariera lor

Daca pana acum beneficiile erau utilizate in scopul de a atrage candidatii si de a-I retine, acum strategia se indreapta spre a castiga loialitatea angajatilor deja existenti.

Multitasking
Pozitiile de HR se transforma din cele specializate pe anumite procese, in pozitii de tipul one man does it all. Un om de HR “complet” va trebui sa stie toate procesele”hire to retire”: recrutare si selectie, onboarding & inductie, beneficii, compensatii, salarizare, managementul  performantei, transferuri, traininguri, exit, dezvoltare si learning, strategie de business. Complexitatea de a administra cantitati enorme de date legate ciclul de viata a unui angajat in companie, a crescut destul de mult in ultimii ani. Dar si tool-urile care ne ajuta sa facem asta, au crescut odata cu ea, asadar prin implementarea unei solutii tehnice care poate administra aceste procese, specialistul de HR isi va mai elibera agenda si se va putea ocupa si de partea aceea strategica a rolului sau, despre care mentionam mai devreme.

Work from home
Au inceput si companiile romanesti sa verifice si sa vada despre ce e vorba cu aceasta politica a “lucrului de acasa”. Daca pana acum a fost privita cu circumspectie si era considerata doar un mod de a-ti lua liber fara sa pierzi din zile de concediu (asa o vedeau unii), ei bine, odata cu dezvoltarea tehnologiei, aceasta devine din ce in ce mai dorita si mai posibila. O sa fie chiar un criteriu al candidatilor cand aleg sa aplice la o companie in defavoarea alteia.
Asa cum spuneam si mai sus, generatiile tinere de angajati sunt foarte bine adaptate la tehnologie si vin cu exigente din ce in ce mai mari fata de angajatori si pe acest plan.  Astfel, intr-un viitor nu foarte indepartat, AR (augmented reality –  realitatea augmentata) va fi parte integranta din munca noastra (prin intermediul acesteia, angajatii din diverse locatii vor putea sa discute intre ei prin noi tehnologii de tinut video conferinte, in timp ce impartasesc cu ceilalti ce au lucrat prin video feed din confortul propriei case.)

Assessment-uri pentru candidati
De testarile pe parte tehnica stim cu totii ca se dau candidatilor in procesul de recrutare. Se pare ca incepand cu acest an companiile vor pune mai mult accentul pe testarile de personalitate, de abilitati cognitive, de inteligenta emotionala si alti parametri care urmaresc mai degraba potrivirea candidatului in cultura companiei. Multi manageri angajatori vor prefera sa aduca in echipa oameni tinand cont de personalitatea lor, atitudinea si gradului lor de compatibilitate cu organizatia pentru ca mai apoi sa le ofere pregatirea necesara pe domeniu. Asadar, ne putem astepta la testari dintre cele mai diverse, ce vizeaza:

  • Inteligenta emotionala
  • Skilluri de leadership
  • Stiluri de management
  • Integritatea morala
  • Abilitati cognitive
  • Soft skills

Rezultatele la aceste teste ar trebui tratate intr-o maniera relaxata si nu luate foarte in serios, pentru ca depind de prea multi factori si nu sunt chiar 100% sigure ( depind de starea de spirit a omului in momentul in care le dau). Conteaza si cum sunt corelate si interpretate si mai ales, de cine.

Invatarea continua
Platformele de Learning and Development vor exploda cu oferte cat mai diversificate de cursuri pentru ca angajatii sa le acceseze si sa isi dezvolte skill-urile. Piata muncii este extrem de dinamica si pentru a tine pasul cu ea, trebuie sa invatam non-stop. Se va face acest lucru prin imbinarea tehnicilor de “scoala veche”, anume training-on-the job cu tehnologia de ultima ora, ceea ce va fi o provocare buna pentru profesionistii din L&D.