Rant impotriva anunturilor de angajare

A trecut ceva timp de cand nu mai lucrez pe partea de recrutare, insa am ramas cu reflexul de a studia anunturile de pe site-urile de joburi.

Daca gasesc ceva relevant pentru cunoscuti, le trimit mailuri si le spun sa aplice. Asa mi-a venit si ideea de a „sintetiza” anunturile cu locuri de munca din domeniul resurselor umane pe blog, ca poate lumea nu are timp de trolat ca mine 🙂 si vrea sa le gaseasca pe toate intr-un singur loc.

Anyhow, tot analizand si citind diverse job description-uri pe site-urile din tara, m-am crucit. Am stat, m-am gandit, m-am razgandit, le-am intors si pe o parte si pe alta si am ajuns la concluzia ca majoritatea sunt varza. Pardon my French, insa sunt scrise cu picioarele, cu greseli monumentale de exprimare si cu responsabilitatile atat de vag redate incat nu reusesti sa iti faci nici cea mai mica impresie despre cum arata postul ala in realitate. Come on people, stiu ca putem mai mult de atat!!

Sunt putin cam dezamagita, mai ales ca nu e straina de noi impresia generala pe care angajatii o au despre departamentul de HR – si pe buna dreptate – daca primul lor contact cu acesta are loc printr-un anunt de acest tip. Vin imediat si cu exemple concrete.

Online-job-fraud-schemes

Pentru ca nu vreau sa imi pun toata suflarea HR-istica “recrutatoare” in cap, am sa dau niste crampeie de informatii din anunturi drept exemplu de „asa nu”. Toate sunt luate cu copy-paste, punctuatie si tot tacamul, nu am editat nimic:

  • „Candidatul ideal: initiativa”;
  • „Conduce interviurile pentru recrutare si furnizeaza imput-urile necesare in timpul procesului de angajare;”
  •  „Evidența şi actualizarea permanentă a persoanelor de contact pentru afişajul local al anunţurilor de angajare;”
  • „DESCRIEREA COMPANIEI: Companie direct importator al produselor comercializate, cu acoperire nationala in domeniul instalatiilor termice si sanitare, amenajari interioare, in expansiune, capital integral strain, colectiv tanar, specializat si competitiv.”
  • „Responsabilitati: Salarizare: constituie avantaj !”
  • Numele companiei va lanseaza propunerea de a colabora in calitate de HR Consultant cu numele companiei si in care parteneriatul reprezinta motorul crearii de valoare.” Aceeasi companie, va ofera si „Oportunitatea de a ramane HR Consultant si de a nu trece la statul de angajat;”

Puteti spune ca suna aiurea doar pentru ca sunt scoase din context, dar credeti-ma ca nu este cazul.

Apoi mai sunt anunturile in care efectiv oamenilor le este lene sa scrie ceva, sa spuna ce cauta si ce ofera. Arata cam asa:

anunt lenes

Cele mai bune anunturi sunt detaliate si contin informatia sintetizata astfel incat aplicantii sa isi poata da seama de ceea ce ar trebui sa faca daca ar fi angajati pe acel job.  Adica isi fac o imagine mentala si imediat isi dau seama daca se potrivesc sau nu cu postul respectiv.

Cum ar trebui sa „trieze” un candidat anunturile si care sunt aspectele pe care e nevoie sa le ia in considerare?

  • Efortul depus de angajator pentru a redacta anuntul. Daca anuntul are trei cuvinte scrise in graba (vezi exemplul de mai sus), fara nicio explicatie sau context, e clar ca cel care l-a postat nu prea are respect sau consideratie fata de aplicanti. Mie imi pare ca i-a fost super-lene cand l-a pus. E ca si cand ar spune „arunc si eu asta pe-acolo pe Internet si  vad ce prosti imi pica in plasa”. Ma enerveaza la culme cand vad anunturi de-astea si nu pot sa nu ma gandesc la cum m-ar trata compania respectiva in caliltate de angajat, daca aceasta este maniera in care se adreseaza potentialilor candidati?
  • Multe companii nu contenesc cu responsabilitatile in anunturi si cam uita sa mentioneze si alte beneficii (in afara de cliseele: mediu de lucru placut sau pachet salarial competitiv). Sunt dragute si acestea , dar parca vreau sa vad ca ma pot dezvolta si eu cumva, ca am oportunitatea sa invat lucruri noi, sa colaborez cu oameni interesanti, sa manage-uiesc un proiect, sa pomovez, sa particip la workshopuri sau traininguri, sa ma implic si in alte activitati.
  • Atentia la detalii si site-ul companiei. Anunturile redactate cu interes si grija sunt detaliate, oarecum stufoase si cu informatii exacte (cifre, statistici, totul spus concret si nu in expresii vagi precum”mediu de lucru provocator”). Un anunt bun iti spune cam tot ce te intereseaza despre jobul respectiv (ca de exemplu, cui ar trebui sa raportezi) si despre companie (in limita caracterelor de pe site, desigur). Ca sa afli mai multe despre aceasta din urma, trebuie sa accesezi si site-ul. Daca firma nu are site, inseamna ca nu e prea serioasa sau de actualitate si mie in general nu imi miroase a bine daca nu e transparenta sau prezenta in online. Bineinteles, nu e o regula generala asta, e doar opinia mea.
  • Greselile gramaticale sunt un turn off total. Cel putin in ceea ce ma priveste. Daca textul are o greseala izolata, putem considera ca a avut un typo si putem trece cu vederea peste, ca doar suntem oameni, dar cand acestea nu se mai opresc, clar nu mi-as dori nici moarta sa lucrez intr-o firma care angajeaza persoane cu lacune la capitolul scris. Un „NU!” categoric si frazelor fara niciun sens, care am observat ca abunda in anunturi.

De cele mai multe ori companiile se plang de faptul ca nu au destui candidati potriviti si dau vina pe acestia, insa uita ca si modul in care redacteaza anunturile contribuie la calitatea aplicatiilor. E posibil ca jobul pe care il marketeaza sa fie unul dintre cele mai tari din lume, insa daca anuntul este unul sec, lipsit de informatii si cu greseli de exprimare, atunci si aplicantii sunt pe masura.