Modificari legislative in 2017

Mi se pare normal sa fim la curent cu schimbarile legislative, mai ales cu cele legate de codul muncii si de viata noastra ca angajati. In anul 2017 au avut loc multe modificari in materie de legislatie, unele care ii impacteaza pe angajati si altele care au efecte asupra angajatorilor.

Fie ca suntem de o parte sau de alta a baricadei, e important sa le trecem putin in revista, mai ales acum, la final de an, sa facem o eveluare a schimbarilor, sa ne asiguram ca le-am inteles si ca stim masura in care ne afecteaza:

  • Scurtarea termenului in care un act aditional poate fi incheiat. Practic, actul aditional trebuie incheiat inainte de a produce efecte, nu mai putin in 20 de zile lucratoare. Daca inainte il puteai incheia dupa ce modificarea s-a intamplat, acum s-a schimbat situatia.
  • Evidenta orelor de munca trebuie sa fie si mai detaliata decat era pana acum. Asadar, pontajele trebuie sa includa ora de inceput de program si ora de sfarsit de program, fata de pana acum, cand declarai cate ore in total a muncit angajatul.
  • Munca nedeclarata si amendata mai include: lucrul in perioada in care contractul de munca e suspendat, lucrul de “ore suplimentare” pentru cei care au contracte part time, primirea angajatului la munca fara sa aiba contractul individual de munca semnat si inregistrat la Revisal;
  • Angajatorii care au angajati nedeclarati, nu mai merg la inchisoare, platesc doar o amenda pe cap de angajat nedeclarat si le este sistata activitatea pana ce achita respectiva amenda si pana reglementeaza neregulile gasite de inspectori.
  • Trecerea contributiilor la pensii (CAS) si sanatate (CASS) de la angajator la salariat. Cea mai vehiculata si controversata dintre toate schimbarile legislative din ultima vreme, are un impact mai degraba asupra angajatorilor, in masura in care ei sunt nevoiti sa umble la bugetele pentru salarii. Noile acte aditionale cu schimbarile salariale ar trebui declarate la Revisal inainte de a produce efecte, la 1 Ian 2018, insa printr-un act normativ aprobat de Guvern, se pare ca se pot declara pana la 31 Martie 2018. Indiferent daca un angajat castiga sau nu salariul minim brut, angajatorii trebuie sa le majoreze salariul brut, pentru a evita scaderea netului. Situatia e complet diferita pentru cei din sectorul de IT, care vor fi cumva la decizia angajatorului si chiar vor putea suferi reduceri la salariul net.
  • Cresterea salariului minim brut, de la 1450 lei la 1900 lei. Desi intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018, acesta schimbare este musai sa fi fost discutata cu angajatii pana la 20 decembrie 2017 si sa existe negocieri cu acestia in vederea modificarii salariilor. Pentru cei care castiga mai putin de minimul brut, se vor bucura de o mica crestere salariala, insa pentru cei care castiga mai mult situatia depinde de alegerea angajatorului si va putea duce la scaderea salariului net, daca angajatorul decide sa nu mareasca salariul brut pentru a acoperi si noile contributii (CAS si CASS) ale salariatului. Cel mai bine explicata aceasta situatie aici.
  •  De la 1 ianuarie 2018, angajatorii nu vor mai  acorda ajutorul de deces salariatilor sau familiilor acestora, din cauza ca plata contributiilor la CAS trece sub responsabilitatea angajatului. Astfel, ajutorul de deces va fi acordat direct de casele de pensii. Cand ajutorul era platit de angajator, acesta isi recupera banii din contributile CAS. Pentru ca nu mai e cazul, casele de pensii vor acorda direct ajutoarele de deces. Cum si in cat timp, nu cred ca vreau sa ma gandesc…
  • Adoptarea legii internshipului – este inca in discutii, insa ceva imi spune ca va intra in vigoare pana la urma. Practic, companiile sunt obligate sa inchieie contracte de insternship cu tinerii si sa ii plateasca (min.950 lei net), sa declare contractele la stat, sa le plateasca contributiile la sanatate, sa nu ii tina mai mult de 6 luni, sa nu lucreze mai mult de 6 ore pe zi, le sunt interzise orele suplimentare (trebuie tinuta o evidenta stricta a timpului lucrat de intern si prezentata inspectorilor daca vin in “control”), la finalul perioadei de internship, I se emite internului un “referat de evaluare” si un “certificat de internship”.

*Informatiile sunt culese  si sumarizate de pe site-ul www.avocatnet.ro. Mi se pare cel mai profi si mai actualizat in materie de legislatie, cu articole clare, explicate pe intelesul tuturor. Pentru detalii despre toate aceste modificari, va indemn sa le cititi articolele, sa cititi schimbarile direct in lege si sa va cunoasteti cat mai bine drepturile!