Masa rotunda de HR

Ieri am participat la un eveniment extrem de interesant organizat in cadrul ROCS 2012, de catre IDG Romania si Anca Tomoroga: „HR – tendinte si provocari in 2013”.

Sub atenta moderare a Ancai, s-au purtat discutii extrem de interesante despre trendurile din recrutare, social media, outsourcing si s-au facut o serie de previziuni pentru anul 2013 in ceea ce priveste dezvoltarea companiilor si retentia talentelor.

Cei patru speakeri invitati au avut o atitudine extrem de degajata si au creat un climat propice networkingului, fapt care m-a bucurat foarte mult. In fond acesta a fost principalul motiv pentru care am participat la eveniment, sa cunosc cat mai multi profesionisti din sfera mea de activitate.

Ne-au vorbit, in ordinea urmatoare:

  1. Adriana Radu – HR Director IXIA
  2. Mihaela Stroe – Specialist in relatii interumane/ Sociolog
  3. Eugen Dumbrava – Managing Partner Habar Consulting
  4. Sergiu Petrica – Specialist Capital Intelectual

Iata care sunt concluziile si ideile cu care am ramas dupa interactiunea din cadrul mesei rotunde de HR:

  • COR-ul trebuie schimbat – este extrem de invechit si nu tine pasul deloc cu noile joburi (mai ales in domeniul IT, unde denumirile joburilor sunt cele mai depasite)
  • Candidatii nu mai vor in corporatii – exista o tendinta de crestere a numarului de freelanceri;
  • 2013 va fi un an greu in ceea ce priveste recrutarea – companiile vor trebui sa practice prudenta, sa nu se avante in proiecte fara sens;
  • Pe piata romaneasca exista destul de putine agentii de recrutare care dau dovada de profesionalism (majoritatea nu au competente nici pe partea tehnica si nici pe soft skills atunci cand vine vorba de evaluarea candidatilor);
  • Tendintele de recrutare se muta din ce in ce mai mult pe social media. Ca sa isi reduca din costuri, companiile incearca sa isi gaseasca singure candidatii eligibili prin participari la evenimente de networking (job fairs, demonstratii tehnice, platforme online);
  • In 2012, HR-ul nu prea s-a „cumparat”. HR-ii s-au reorientat catre consultanta de business pentru companii (implicare in diverse proiecte precum business research pentru companii pentru a le spune acestora in ce fel de oameni pot investi, ce traininguri trebuie sa faca, proiecte de modelarea comunicarii in companii precum si programe pentru formarea de lideri);
  • Trebuie sa educam companiile spre angajarea candidatilor de peste 40 de ani;
  • Companiile investesc suficient in oamenii care ocupa pozitii de middle management (exista un gap intre cele de top management si entry level), desi acestia au cel mai mult potential de a aduce un plus de calitate companiei;
  • Care sunt competentele – cheie ce se vor cauta in 2013 la un middle manager: aptitudini manageriale, spirit antreprenorial, carisma, viziune, gandire strategica, motivatie interna foarte puternica, responsabilitate si abilitatea de a influenta;
  • Marile companii inca nu au invatat sa incorporeze si freelancerii in proiectele lor;
  • Tinerii din ziua de azi cauta stabilitate la un job si nu sunt interesati in mod special sa isi croiasca o cariera;
  • Daca o companie investeste in oameni si de exemplu creste cu 20 % valoarea capitalului uman, atunci isi mareste cu pana la 8 ori valoarea companiei;

Din punctul meu de vedere, peviziuniile si tendintele discutate sunt realiste si ofera o imagine care se va materializa cat de curand in business-ul romanesc si de care va trebui sa tinem seama. Atat la nivel de HR/recruiter cat si la nivel de job seeker sau companie.