Love me, feed me, never leave me!

Hrana, una dintre nevoile de la baza piramidei, odata satisfacuta duce la motivatie. Conform teoriei lui Abraham Maslow, oamenii nu sunt motivati de recompensa ci mai degraba de satisfacerea anumitor nevoi, pe care le-a ierarhizat sub forma unei piramide.

Piramida lui Maslow

Maslows-pyramid

 

Studiind teoriile motivationale (sau cel putin asa imi place mie sa cred ca au facut) angajatorii au ajuns si ei la concluzia ca daca le asigura angajatilor lor cea mai de baza resursa de care au nevoie pentru a fi satisfacuti, anume hrana, acestia vor fi mai fericiti si mai motivati la locul de munca. Ceea ce este corect, in teorie. Astfel, fiecare companie a gasit o modalitate prin care sa introduca mancarea in vietile angajatilor sai:

  • le asigura masa la o cantina sau restaurant
  • livreaza mancarea direct la birou
  • aduc fructe, dulciuri, sucuri, cafele, snacksuri, iaurturi, ceaiuri – toate la discretie pentru angajatii lor

In SUA s-a facut si un studiu despre efectul pe care il are mancarea gratuita la locul de munca. Conform revistei Forbes, in acest studiu (efectuat de Seamles) s-a folosit un esantion de 1200 de angajati din companii mici, mijlocii si mari din State. Iata si cateva dintre concluzii:

  • 57% au spus ca datorita faptului ca au tot timpul la dispozitie mancare oferita de companie, se simt apreciati si valorati
  • Peste jumatate din respondenti au spus ca un pranz gratuit ar influenta decizia lor de a accepta o oferta de job
  • Unul din doi respondenti cred ca daca ar lua zilnic pranzul gratis impreuna cu colegii lor, relatiile s-ar imbunatati
  • O treime au mentionat ca daca ar fi mancare gratis la meeting-uri, ar fi mai motivati sa participe la acestea

Survey_Infographic_Final_2014

Totusi sa nu uitam ca e vorba de America unde:

  • 68.5% din adulti sunt supraponderali sau obezi; 34.9% sunt obezi.
  • 31.8% copii si adolescenti sunt supraponderali sau obezi; 16.9% sunt obezi.

Putem spune ca intr-o oarecare masura vietile lor se desfasoara in jurul mancarii. Poate ca acest studiu american nu este 100% reprezentativ si pentru tarile europene, insa daca ne gandim din punct de vedere al unui angajat, cui nu i-ar placea sa aiba mancare la discretie si sa nu isi mai faca griji in legatura cu aceasta atunci cand vine la birou? In mod cert, asigurarea hranei contribuie la retentia angajatilor si la imbunatatirea rezultatelor recrutarii. Totusi, nu functioneaza chiar in toate instantele. Iata ce spune Forbes despre ideea angajatorilor de a acorda mancare gratis angajatilor si in ce masura poate avea aplicativitate in cadrul companiilor:

Avantajele precum mancarea conteaza, insa trebuie puse in context. De exemplu, un mediu de lucru bazat pe comanda si control care inabusa initiativa si permite doar conducerii sa ia decizii, nu va reusi sa incurajeze angajatii sa isi exprime parerea doar prin faptul ca le ofera pranzul gratis. Dar o companie care valoreaza contributia angajatilor si investeste in dezvoltarea lor, poate deveni un loc mai placut de lucru atunci cand le ofera acestora flexibilitate, posibilitatea de a lucra de acasa, acces in sala de fitness – toate acestea in plus fata de compensatiile si beneficiile corecte.

Sediul Google din Mountain View, California are 15 cafeterii, unde mancarea este gratuita pentru angajati. De ce? Pentru ca astfel le creste moralul si creativitatea, desigur si productivitatea. In plus, angajatorul se asigura ca angajatul e tot timpul on site, ca nu pleaca sa ia pranzul in oras si ca petrece prea mult timp in afara biroului.

Pentru ca lupta dintre angajatori pentru suprematie este destul de acerba, din ce in ce mai multe companii au inceput sa faca studii despre ce si-ar dori angajatii lor sa fie mai fericiti, motivati cum sa ii determine sa petreaca mai mult timp la birou. Cum toate companiile isi doresc atragerea talentelor de top, fiecare creaza programe cat mai inventive pentru a se diferentia de competitie si pentru a retine aceste talente.