Inteleptisme

Cel putin o data pe zi, apar la cautarile care imi aduc vieweri pe blog, una dintre sintagmele: „interviu pentru post de recruiter” sau „ce sa fac sa devin recruiter?”, „fisa postului de recruiter”. Se pare ca e un job mult mai in voga decat credeam.

Nu e de mirare ca motoarele de cautare sunt pline de astfel de intrebari, cele mai multe dintre ele (presupun ca) vin din partea tinerilor absolventi care nu au idee ce inseamna cu adevarat sa fii un recruiter sau un om de resurse umane in general. Normal, pentru ca sunt curiosi. Din pacate in scoala nu invata prea multe despre cum sa se comporte la serviciu, iar succesul unui astfel de job sta in comportament si in personalitate. Ca sa fii capabil sa faci networking la toate nivelele, sa sustii interviuri, sa selectezi candidatii potriviti si sa iti asumi responsabilitatea pentru omul pe care l-ai propus mai departe, ai nevoie de o personalitate puternica, de o minte agera si de foarte multa incredere in tine. Desigur, toate acestea, slava Domnului, pot fi deprinse, intr-o mai mica sau mai mare masura.

Daca eu, cea din prezent, m-as putea intalni cu mine, cea de acum 5 ani, cand am realizat ca asta e ceea ce imi doresc sa fac, m-as lua frumos de-o parte si mi-as spune urmatoarele:

  • Citeste cat mai mult si invata sa comunici; dezvolta-ti vocabularul si incearca sa afli cat mai multe despre tot ce se intampla in jurul tau (fii la curent cu evolutia pietei, cu schimbarile politice, cu tehnologia, etc. 
  • Nu incerca sa te fofilezi in fata situatiilor grele sau a persoanelor dificile. Infrunta-le si spune ce ai de spus. Intotdeauna fii tu insati si nu te lasa convinsa sa faci ceva cu care nu te simti confortabil.
  • Inlatura prejudecatile cand pornesti o conversatie cu o persoana pe care tocmai ai cunoscut-o. Oamenii te vor surprinde mereu.
  • Nu-ti fie teama sa pui intrebari, oricat de stupide le-ai putea considera.
  • Fii autodidacta. Nu te baza numai pe studii, incearca sa acumulezi experienta si din alte surse decat manualele recomandate de profesori. Eu am ajuns la concluzia ca masterul nu ajuta foarte mult atunci cand vine vorba de lucruri practice. Cel mai bine pentru un novice ar fi sa aiba un mentor de la care sa “fure” meserie. La master nu te invata nimeni cum sa sustii un interviu cu un candidat, cum sa faci headhunting sau care sunt tacticile pe care sa le folosesti cand dai un “cold call”. Sunt anumite activitati pe care doar cineva din “inside” ti le poate “preda”. In scoala nu ti se spune ce te asteapta dupa ce termini cu doctrina, nu esti pregatit absolut deloc pentru realitatile din piata sau pentru rezolvarea problemelor de zi cu zi care pot aparea la un loc de munca. Faptul ca inveti niste filozofii interesante despre care poti la fel de bine sa citesti si singur si sa redactezi niste lucrari despre teorii abstracte, nu prea iti e de mare folos atunci cand esti fata in fata cu oameni reali si probleme dintre cele mai diferite de rezolvat.
  • Oamenii sunt in general destul de dificili iar uneori pot fi de-a dreptul rai si nesimtiti. Unii se vor lega de tine, mai ales la inceput cand nu stii prea multe. Nu lua toate actiunile pe care acestia le fac la modul personal si nici nu pune prea mare pret pe cuvintele pe care ti le adreseaza. Sunt doar cuvinte.
  • Disputele fac parte din viata si te ajuta sa iti  cladesti caracterul. Actioneaza intotdeauna in asa fel incat sa fii cu constiinta impacata.
  • Niciodata, orice ai face, nu vei reusi sa ii multumesti pe toti; cineva, undeva, candva dintr-un oarecare motiv o sa fie nemultumit de munca pe care ai depus-o. Get over it!
  • Miniciuna are picioare scurte si paroase. 🙂 Decat sa incerci sa dregi busuiocul cu o gogonata, mai bine spune adevarul si incearca sa repari ce mai poti. E o regula a universului ca adevarul sa iasa la iveala, cand te astepti mai putin.
  • Nu vei primi nimic pe sistemul „pica para malaiata..”.Crezi ca daca stai cuminte intr-un colt si o sa faci tot ceea ce ti se spune cu sfintenie ti se vor intampla tot felul de promovari minunate si vei avea parte de tot ce ti-ai dorit? Ei bine, nu e chiar asa. Trebuie sa te zbati sa reusesti, dar mai ales sa ceri.
  • Argumenteaza-ti ideile. Atunci cand aduci argumente solide in favoarea spuselor tale vei reusi sa convingi interlocutorul si vei fi perceputa ca o persoana bine informata si care stie ce vorbeste. Asa ca, documenteaza-te inainte sa deschizi gura.
  • Networking-ul conteaza foarte mult. Incearca consolidezi relatii tot timpul, sa cunosti oameni noi, sa pastrezi legatura cu cei pe care i-ai cunoscut si sa mentii un dialog cu ei de-a lungul timpului astfel incat sa poti apela la ajutorul lor daca vei avea vreodata nevoie.

 

Asadar si prin urmare, copii, daca vreti sa deveniti recruiteri/ specialisti/ generalisti in resurse umane si aveti o tona de intrebari, nu ezitati sa le adresati aici pe blog. Ma gasiti oricand pentru un sfat sau o parere.