Ghidul tau pentru redactarea unui CV de nota 10

Tot mai multi dintre voi ajung pe blogul meu cautand reteta perfecta pentru elaborarea unui CV. Desi nu exista un template universal-valabil al CV-ului, putem analiza partile sale componente si  descoperi care este cea mai buna abordare pentru fiecare dintre ele.

E destul de greu sa gasesti ceva de lucru in aceste momente. Competitia este acerba si nu mai poti trece neobservat cu un CV incropit la repezeala sau neactualizat de cand lumea si pamantul si plin de greseli de formatare sau, mai grav, gramaticale.

Zic sa dam un „refresh” impreuna si sa facem o analiza a CV-ului pentru a ne imbunatati sansele gasirii unui job. 

·         TITLUL

 „CV” nu e tocmai un titlu, desi multi il folosesc. Nu e neaparat gresit, insa daca poti sa iti personalizezi putin abordarea si sa iti evidentiezi cv-ul dintre celelalte, de ce sa nu o faci? Poti foarte simplu sa pui numele tau ca si titlu sau al jobului (fie pe cel care il detii, fie pe cel care il doresti) sau o combinatie intre cele doua. (de exemplu Grigore Vasilache – Marketing Assistant)

Sub titlu pune datele de contact. Prin date de contact, ma refer la numarul de telefon (daca obisnuiesti sa il schimbi des, ai grija sa il actualizezi si in CV) si adresa de email (ideal e compusa din numele tau si nu variante de printzessa69, sexy4u sau boss_ferrari…etc). Incearca sa nu scrii nationalitatea, zodia, adresa din buletin, starea civila, religia si culoarea ochilor sau alte detalii personale, pentru ca irosesti spatiu pretios cu informatii irelevante.

POZA

Sfatul meu este sa nu pui poza in CV. Exceptie fac cazurile in care natura jobului (fotomodel, manechin, etc.) o cere. De cele mai multe ori oamenii nu au la indemana o poza in care sa arate bine si profesionist, asa ca decupeaza imagini din diverse evenimente ale vietii lor in care s-au fotografiat. Si crede-ma ca desi la prima vedere pare o idee buna, de fapt mai rau isi fac. Recruiterii le-au vazut pe toate: poze de la nunti, botezuri, petreceri de Craciun sau de Haloween, „selfies” in baie, la sala de fitness, la picnic in padure cu gratarul si mormanul de gunoaie langa si exemplele pot continua – tot ce face parte din aceste categorii nu are ce cauta intr-un CV.

·         OBIECTIVUL

In mai toate CV-urile, acesta suna cam asa: „Imi doresc un job in domeniul X, intr-o companie de succes, pentru care sa pot face o diferenta folosindu-mi abilitatile si competentele acumulate…”. Chiar daca intr-o anumita masura exprima realitatea si tu iti doresti cu adevarat acele lucruri, faptul ca formularea folosita este una uzata, devenita deja cliseu , face ca obiectivul tau sa isi piarda orice semnificatie. Incearca sa compui o fraza diferita prin care sa exprimi intr-o maniera inteligenta si originala ceea ce iti doresti sa faci in cariera – nu te condamna nimeni daca nu iti iese, iar atunci cel mai bine ar fi sari peste completarea obiectivului. Pentru cei care totusi tineti neaparat sa acoperiti si acest aspect in CV, puteti scrie in mod direct ce functie vreti sa obtineti: „O pozitie de HR Generalist/ General Manager/ System Engineer”etc.

·         EXPERIENTA PROFESIONALA

Pentru aceia dintre voi care au cateva joburi la activ, este oarecum recomandat sa puneti accentul pe experientele relevante pentru pozitia la care ati aplicat. 

Imagineaza-ti cat timp ii ia unui recruiter sa parcurga un CV lung de sase – sapte pagini, dintre care doar vreo doua sa fie semnificative pentru jobul la care aplici. E frustrant pentru acesta sa „extraga” portiunile care te recomanda pentru pozitia respectiva. Crede-ma ca te va aprecia mai mult daca i le sumarizezi direct.

Ce fac daca nu am avut niciun job? Ei bine, descrii proiectele, activitatile de voluntariat, materiile optionale pe care le-ai urmat in scoala.

Cu siguranta ai participat la un proiect important la care ai colaborat cu mai multi colegi, deci ai experienta cu lucrul in echipa. Ai luat parte la o prezentare stiintifica – deci ai skill-uri de prezentare si vorbit in public; ai compus un eseu pentru un concurs, ai avut un job part – time de impartit fly-ere sau ai facut sondaje de opinie, ai ajutat la organizarea vreunui eveniment, concert, work shop? Te-ai inscris in vreun program de internship?  Ai vreun hobby ceva mai iesit din comun din care reies abilitati ce pot fi transferate intr-un job? Ei bine, toate acestea sunt importante cand vine vorba de ce anume poti sa scrii la „experienta in munca” atunci cand te afli la inceput de drum.

Cele mai des intalnite probleme la capitolul acesta sunt:

  • Lipsa datelor exacte (de cand pana cand ai lucrat)
  • „Goluri” neexplicate intre experientele profesionale (daca ai avut o perioada in care ai intrerupt lucrul pentru ca ai facut un master sau ai fost in concediu de maternitate, ai grija sa mentionezi aceste amanunte sau sa rezulte cumva din felul in care le asezi in CV)
  • Nu se intelege clar ce anume face compania/companiile pentru care ai lucrat si in ce domeniu activeaza.
  • Folosesti prescurtari in titlurile joburilor. Fiecare companie are acronimele ei si acelasi cuvant poate fi inteles diferit in doua organizatii diferite, asadar cel mai bine ar fi sa utilizezi intreaga denumire a postului pe care il ocupi pentru a nu crea confuzie.

EDUCATIA

Va trebui sa mentionezi studiile formale pe care le ai dar si cursurile sau trainingurile de orice fel pe care le-ai urmat (fie ca le-ai facut pe cont propriu, la job sau in timpul facultatii).

·         ABILITATILE SI COMPETENTELE

Exemple concrete. Pana nu demult era acceptata doar o simpla insiruire a  abilitatilor si competentelor acumulate de-a lungul vietii profesionale. In prezent se cer  exemple concrete de situatii in care ai folosit aceste competente cu succes. De pilda, esti un foarte bun om de vanzari. In loc de „abilitati excelente de vanzari” poti spune ca „in ultimele 6 luni am contribuit la cresterea vanzarilor cu 35%, prin atragerea de noi clienti….”.

Limbi straine. Pentru cei care cunosc o limba straina, exista diverse modalitati pentru a evalua nivelul la care se situeaza, astfel incat sa poata completa acest camp in CV intr-o maniera profesionista. 

Avem doua sisteme de notare care pot fi folosite in completarea unui CV:

Sistemul european – care apare si in CV-ul Europass si arata cam asa:

UntitledUntitledUntitledUntitledvgvg

Sistemul american – unde nivelurile sunt, mai mult sau mai putin: nativ –adica stii limba la perfectie, e limba materna, fluent – vorbesti foarte bine acea limba, bine, moderat, de baza;

Folosirea PC-ului. Indicat ar fi sa completezi progamele care te pot ajuta la jobul pentru care aplici, pe care crezi ca le vei folosi. Iata niste exemple:

  • Utilizarea MS Word (nivel avansat);
  • MS Excel (nivel mediu);
  • Power Point (incepator);
  • Adobe Photoshop

Aici ai o lista intreaga de exemple de programe si aplicatii pe care le poti mentiona in CV (in cazul in care stii sa le si folosesti).

·         HOBBY-URI

Mentioneaza-le doar daca exprima o folosire productiva a timpului liber si nu sunt superficiale, precum: navigatul pe Internet, jocurile pe calculator/ in retea, uitat la televizor, fotbal cu baietii sau mers la fitness, la inot, etc.

·        REFERINTE

Daca angajatorii vor avea nevoie de ele, cu siguranta ti le vor cere. Poti fie sa mentionezi ca sunt disponibile „la cerere”, fie sa alegi sa nu le treci deloc.  

ALTE DETALII

Pe langa toate acestea mai sunt si alte cateva detalii care fac diferenta si de multe ori candidatii nici nu le iau in considerare.

Iata o lista cu cele mai importante:

  • Erorile gramaticale. Daca scrii recurent „ieste” sau „la-m”, „sunte-ti” , „s-au”,(cand vrea sa insemne ori), in mod clar vei fi scos din cursa pentru job. Daca esti neglijent in redactarea CV-ului, atunci in ce alte aspecte ale vietii profesionale te comporti la fel? – acesta este intrebarea pe care persoana ce iti studiaza CV-ul si-o va pune. Cauta pe Google constructiile gramaticale de care nu esti sigur, in special cuvintele in care se foloseste cratima. Eventual mai poti ruga pe cineva sa se uite peste el inainte de a-l lansa pe piata muncii.
  • Formatarea si fonturile:
    • Incearca sa ai un CV cat mai „curat” si usor de citit, frumos paginat si aranjat intr-un mod placut ochiului.
    • Nu folosi fonturi prea mari, prea mici, nici Bold sau Italic in exces. Cand vine vorba de alegerea fonturilor avem „serif” si „sens serif Seriful reprezinta buclele ornamentale pe care le au literele din anumite fonturi. De exemplu, Times New Roman este un font serif, care desi folosit de foarte multe companii, face ca citirea documentelor sa fie dificila pe monitor. Cambria, Arial, Verdana, Lucida Sans sunt fonturi sans serif.
    • Dimensiunea universal acceptata este de 12 puncte pentru textul din corpul CV-ului si 14 puncte pentru heading-uri.
    • Nu sublinia in exces si nici nu scrie textul in diferite culori care ii pot distrage atentia sau pot da dureri de cap cititorului.
    • Niciodata, dar niciodata nu scrie un CV ALL CAPS.
    • Nu folosi abrevieri (e posibil sa fii singurul(a) care le cunoaste semnificatia).
  • Formatul in care il trimiti. Cel mai elegant format este in opinia mea PDF (Portable Document Format). Si in Word este ok, insa risti ca formatarea sa fie bulversata daca documentul e deschis cu o alta versiune a programului sau cu alt reader.
  • Marimea conteaza. Insa este discutabila. Unii specialisti spun ca daca ai  peste sapte ani de experienta profesionala, un CV acceptabil in acest caz este de maxim trei pagini. Daca ai mai putini ani de experienta, atunci ar trebui sa te limitezi la doua pagini.
  • Nu uita ca trebuie sa te vinzi. Gandeste-te la CV ca la o strategie de marketing, ca la o reclama pe care o faci unui produs. Acel produs fiind chiar tu. Daca il abordezi ca pe o autobiografie, il vei face extrem de neatractiv si plictisitor.

Daca ai nevoie de ajutor in redactarea CV-ului sau doresti sa afli si alte detalii pe care simti ca nu le-am acoperit in acest articol, imi poti scrie la carmen@tipadelahr.ro si iti voi raspunde.

Mult succes in gasirea jobului ideal!