Gamification

Specialistii spun despre anul 2014 ca va fi un an in care:

  • Facebook incepe sa decada pentru ca oamenii s-au cam plictisit de el. Inca nu stiu cu ce am putea sa il inlocuim?
  • Feminismul va atinge noi cote si vor exista din ce in ce mai multe miscari pentru egalitatea intre sexe la nivel global. Deci Girl Power! 🙂
  • Vom intra in era robotilor (nu suntem deja?!). Companiile din domeniu se lupta pentru a crea un robot cu caracteristici cat mai umane – vezi competitia DARPA. Inca nu stim daca e motiv sa ne bucure sau sa ne inspaimante ideea ca acestia vor fi folositi in scopuri militare.
  • Medicina o sa anunte noi descoperiri (terapii pentru longevitate, celule stem pentru tratamente personalizate, terapii genetice, etc).
  • Tehnologia atinge noi culmi – va deveni si mai portabila – cu totii stim de Google Glasses; mai avem si Smartwatch-ul Samsung, castile fitness tracking, etc.
  • Cultura jocurilor se infiltreaza si in alte domenii de specialitate. Cum ar fi HR-ul. 🙂

Gamification-ul (concept ce se refera la folosirea interfetelor de jocuri intr-un context legat de locul de munca, de exemplu, prin care persoana care le utilizeaza este transpusa intr-o situatie ce simuleaza realitatea) este ultimul trend utilizat de marile companii pentru a atrage talente de top.

De la Angry Birds si pana la Candy Crush gaming-ul e prezent pe toate telefoanele mobile. In jur vad mereu oameni de toate varstele si din toate sferele profesionale care se joaca frenetic. De ce sunt toti atat de absorbiti de aceste aplicatii? Pentru ca ofera recompense imediate (indeplinesti un task si primesti rasplata – fie ca e vorba de o moneda virtuala sau o insigna sau orice altceva, ai fost rasplatit pentru efortul depus, ai castigat ceva). Satisface una dintre dorintele majore ale omului: puterea, succesul.

Le avem pe telefon si tableta, le avem acasa, pe calculator sau pe Xbox.

Care e rolul jocurilor la locul de munca? Cum le folosim in HR?

Jocurile pot fi folosite pentru evaluare, recrutare, traininguri si dezvoltare, programe de reward & recognition. Pentru ca traim intr-o era in care multi oameni isi cosmetizeaza CV-ul sau pur si simplu pun pe altcineva sa il scrie, invata pe de rost ce au de spus in cadrul interviului si uneori reusesc sa ii pacaleasca pe recruteri, putem folosi gamification-ul ca instrument de evaluare pentru abilitatilor candidatilor. Un joc e destul de greu de pacalit pentru ca nu stii la ce anume sa te astepti si nici nu iti poti pregati reactiile in avans. Asadar gaming-ul reprezinta si un barometru foarte bun pentru a masura gradul de autenticitate din raspunsurile oferite de candidat. Dar nu ar trebui folosit singur in luarea deciziei de a angaja un candidat, ci impreuna cu alte instrumente.

Cum se face?

De exemplu, Mariott a dezvoltat un joc online pe Facebook, precum Farmville sau Sims, doar ca este  aplicat industriei hoteliere. In cadrul jocului participantii – potentiali candidati pentru diverse pozitii – practic isi joaca rolul, de bucatar, manager de hotel, bar superviser, etc. Cei de la Marriott au spus ca este o modalitate foarte buna prin care se adreseaza si milenialilor (cei cu varste cuprinse intre 18 si 27 de ani) si prin care reuseste sa ii atraga catre o cariera in domeniul hotelier.

Un alt joc, dezvoltat pentru a testa abilitatile de chelner, denumit Wasabi Waiter – este folosit in recrutare de restaurante.

wasabi waiter

Jucatorul ia rolul unui chelner intr-un restaurant de sushi si are responsabilitatea de a oferi clientului un tip de mancare ce se potriveste cu starea sa de spirit, timp in care trebuie sa goleasca vasele murdare in chiuveta si sa serveasca si noii clienti care au diverse cerinte. Pentru a fi si mai distractiv, exista si o limita de timp in care chelnerul nostru trebuie sa faca toate acestea.

Domino’s Pizza are o aplicatie, Pizza Hero, care iti permite sa fii un pizzar, sa gatesti tu pizza asa cum doresti. Daca esti destul de bun, atunci ajungi la nivelul in care iti poti comanda pizza pe care ai gatit-o si chiar sa aplici pentru un job la ei (desigur, daca esti destul de bun).

Domino Pizza app

Siemens utilizeaza Plantville pentru train-uirea managerilor de fabrica:

Un alt exemplu in care putem folosi gaming-ul: pentru traininguri si onboarding. Cand avem noi angajati, in locul plictisitoarelor prezentari in Power Point putem folosi jocurile pentru a le face cunoscuta compania. I-am pune la curent mult mai repede si intr-o maniera ceva mai distractiva cu ceea ce se intampla in organizatie, cu valorile si obiectivele acestea, istoricul  si toate acele informatii care pot plictisi ingrozitor audienta.

De ce e folositor?

  • Ajuta la invatare, la livrarea trainingurilor;
  • Motiveaza angajatii (ca la Candy Crush  – tot timpul mai ai un nivel de atins, un nou premiu de castigat);
  • Identifica anumite abilitati cheie la candidati (ca de exemplu: multitasking,  coordonare mana – ochi, abilitatea de a rezolva probleme, interactiune sociala, etc);
  • Creaza o cultura pozitiva si un mediu de lucru placut;
  • Schimba modul in care angajatii interactioneaza;
  • Amplifica vanzarile;
  • Creste branding-ul de companie si ajuta la retentia talentelor de top; (candidatii isi doresc sa se angajeze la o firma in care gaming-ul face parte din cultura, clientii isi doresc sa colaboreze cu o companie inovativa etc);
  • Atrage clientii;