Feedback negativ fata cu reactiunea

Exista foarte multe articole raspandite pe Internet, in reviste,in carti, despre cum trebuie sa reactionam atunci cand primim feedback negativ, sau despre cum sa il formulam cat mai bine atunci cand il oferim. Desi profesia de recruiter (de exemplu) este oarecum reglementata de un cod etic conform caruia corect din punct de vedere moral ar fi sa  contactam candidatii dupa interviu, nicaieri nu apare mentionat faptul ca feedback-ul TREBUIE oferit indiferent de natura sa. E o chestie conventionala, de bun-simt pe care cu totii o stim si o vrem aplicata.

Multi angajatori se codesc, se feresc, deleaga sau pur si simplu prefera sa nu mai dea niciun fel de feedback canditatilor decat sa ofere unul negativ. Am observat acest lucru si in perioadele in care imi cautam eu job. Te contacteaza, discuti cu ei, mergi la primul interviu, la al doilea, apoi radio silence. Trebuie sa te prinzi tu ca de fapt nu te vor. E urat!

Sunt companii in care este instaurata o intreaga politica referitoare la feedback, exista regulamente peste regulamente si formulari standard care sunt folosite atunci cand un feedback este oferit, dar partea intriganta e ca nimeni nu spune ca acest lucru e obligatoriu. Sau ca cel putin asa ar fi corect. Asca ca intr-un fel feedback-ul asta ramane la latitudinea recruiterului: daca e un om cu bun-simt si stie ca asa e corect: sa dai feedback ( ca e pozitiv, ca e negativ – nu conteaza), atunci o sa o faca. Daca in schimb, nu are partea asta dezvoltata si nici nu i se spune ca e obligatoriu, nu o sa o faca.

Exista multe motive pentru care companiile nu ofera feedback negativ. Fie nu au un sistem stabilit pentru acest lucru si nici nu fac o prioritate din oferirea unui feedback dupa interviu. Pentru ca un recruiter adesea e nevoit sa jongleze cu mai multe proiecte in acelasi timp, este zilnic ingropat in CV-uri si aplicatii sau se afla intr-o lupta contra cronometru pentru sustinerea interviurilor, oferirea unui feedback este lasata undeva in deriva sau programata candva si va fi facuta in “bulk”. Apoi apar alte activitati si uita pur si simplu sa o mai faca.

Sa dai feedback negativ este foarte greu. Trebuie sa fii atent si sa rezumi intr-o fraza sau doua performanta pe care candidatul a avut-o in cadrul intalnirii, astfel incat sa ii dai o idee reala asupra a ceea ce s-a intamplat si a felului in care s-a comportat, ce a zis, etc.  De cele mai multe ori, oamenii urasc sa fie respinsi si reactioneaza putin agresiv cand cer feedback, vor punctual sa stie “unde au gresit”. Ideea de baza e ca trebuie sa te concentrezi sa ii sugerezi lucruri pe care le poate imbunatati la interviurile viitoare si nu sa ii dai cu bullet points fiecare “greseala” pe care au facut-o in interviu.

In cartea „6 obiceiuri ale celor mai eficienti manageri”, capitolul „Arta de a critica” este deschis cu urmatorul citat: „…folosit cu pricepere feedback-ul poate fi un instrument nepretuit pentru autoexaminare si pentru cultivarea schimbarii si dezvoltarii. Folosit necorespunzator, poate fi o adevarata lovitura emotionala. „(Dr. Daniel Goleman, Working with Emotional Intelligence). Iata o realitate. Pentru ca am fost educati sa fim respectuosi si sa nu jignim sau sa suparam oamenii din jurul nostru, unora dintre noi le este foarte greu sa dea un feedback negativ cuiva. Asadar prefera sa nu o faca deloc. Se tem de reactia celeilalte persoane si simt ca se pun intr-o postura jenanta si neconfortabila, asadar prefera sa o evite lasand candidatii sa inteleaga ca si tacerea este un raspuns. Si asta nu e ok deloc. In afara de imaginea lor profesionala, o afecteaza si pe cea a companiei.  O data azi, o data maine, pana cand se duce vorba in piata muncii si oamenii incep sa nu mai vina la interviuri.

Asadar, morala: Da feedback. Chiar si de-ala negativ!

In acest articol, avem si 10 reguli de urmat atunci cand dam feedback negativ.