Etapele consultantei

Indiferent de tipul de organizatie pentru care se solicita consultanta, etapele acestui proces raman neschimbate. De cele mai multe ori consultantii aflati la inceput tind sa sara peste unii pasi, lucru nu foarte bun pentru imaginea lor de profesionisti.

Chiar daca realizarea unei diagnoze organizationale se bazeaza mai mult pe factorul de experienta, este important ca persoanele care o realizeaza sa aiba o baza teoretica solida si o gandire deschisa, analitica si originala pentru a interpreta datele. Cele mai bune tehnici si metode de a realiza acest proces nu se invata totusi din carti, ci se deprind  din participarea la proiecte.

Etapele de urmat pentru realizarea unei diagnoze:

Contactul – Prin acesta se intelege completarea unui breifing pe care consultantul il pune la dispozitie organizatiei. Datele stranse vor servi realizarii unei analize preliminare si ulterior la intocmirea contractului.

Pregatirea –Se refera la instruirea actorilor principali din organizatie, stabilirea departamentelor care participa la realizarea procesului de diagnoza.

 Contractarea – Intocmirea draftului de contract pe baza caruia se va derula negocierea.

 Negocierea contractului – semnarea contractului si stabilirea obiectivelor precum si etapele care vor urma pentru indeplinirea acestora.

 Colectarea datelor – Culegerea de date despre organizatie si despre mediul extern care o influenteaza. Consultantului i se pun la dispozitie documente, rapoarte, persoane cheie din organizatie.

 Analiza si interpretarea datelor – Analiza statistica pentru asigurarea fidelitatii si validitatii datelor. Pentru interpretarea datelor nu exista o modalitate standard. Este nevoie de un consultant cu experienta, inteligent, cu o gandire originala si deschisa pentru a examina starea actuala a organizatiei.

 Feedback-ul – Comunicarea consultantului cu conducerea organizatiei pentru a-i da detalii despre fiecare etapa pe care o intreprinde.

 Discutarea datelor – Se prezinta un raport de evaluare, scurt si analitic.

 Propuneri – Propunerea unor serii de actiuni de intreprins pentru rezolvarea problemelor identificate. Se ofera optiuni si recomandari pentru imbunatatirea performantei.

 Deciziile executive – Factorii de decizie din cadrul organizatiei pot restructura acele aspecte care s-au dovedit a fi problematice. In cadrul acestei etape ei decid care sunt cele mai bune solutii dintre cele propuse pentru implementare.

 Implementarea deciziei – Planificarea interventiei ce va avea loc. Se urmeaza directia strategica stabilita in etapa anterioara. Se efectueaza instruirea angajatilor cu privire la noile directii.

Recapitulare / evaluarea critica – Acordarea de suport pentru remedierea eventualelor nepotriviri si pentru imbunatatire continua.