Endorse me NOT!

Acum cateva saptamani spuneam ca vreau sa vorbim despre „endorsment-uri”. Iata deci, o functie care nu prea are utilitate. Cel putin din perspectiva resurselor umane.

Spun asta pentru ca de exemplu, eu, ca si recruiter, cand ma uit pe profilul de Linkedin al cuiva si vad acele endorsment-uri, nu le pot lua in serios. De obicei, oamenii au tendinta sa isi multumesca unii altora pentru servicii, complimente, etc. Pe Linkedin, conexiunile de gradul intai pot endorsa skillurile cuiva fara sa fi intrat vreodata in contact cu persoana respectiva. Mi s-a intamplat si mie sa primesc endorsmenturi pentru abilitati precum „intervievarea”, de la persoane pe care nu le-am intervievat sau vazut in viata mea. Multi vor sa atraga atentia asupra profilurilor lor. Se gandesc ca daca imi dau un endorsment atunci imi suscita interesul si eu voi vizualiza profilurile lor, iar toata tarasenia va rezulta intr-o oferta de job. Ei bine, in realitate, lucrurile stau putin altfel.

In primul rand, ca utilizator, e foarte enervant sa stai sa analizezi endorsmenturile primite, fara sa poti face ceva in privinta lor.  Trebuie sa iti dezactivezi toate skillurile de pe profil daca vrei sa nu mai primesti endorsmenturi, ceea ce am si facut de altfel. In al doilea rand, aceste functii scad valoarea profilului unui individ. Oamenii ajung sa isi dea unii altora endorsmenturi pentru abilitati pe care nu stiu daca le au, doar de dragul de a multumi cumva celui care l-a endorsat sau bagat in seama intr-un fel sau altul.

Parerea mea e ca Linkedin a cam dat-o in bara cu endorsmenturile acestea, care nu fac decat sa iti stirbeasca credibilitatea online. Daca vrem sa ne creem un brand profesional serios, atunci trebuie sa prezentem o imagine impecabila online, iar Linkedin nu te ajuta foarte mult cu aceasta functie. Eu mi-am scos toate skill-urile din profil, tocmai pentru ca eram endorsata de persoane pe care nu le cunosteam, ceea ce mi se parea o mare ipocrizie.

In limba romana, cuvantul „endorsement” inseamna un fel de sprijinire sau aprobare a unor calitati, insusiri, puncte de vedere, etc. Am putea sa ne gandim la acesta ca la un echivalent pentru „Like-ul” de pe Facebook. Nu face decat sa iti umple inboxul de spamuri, pentru fiecare „sprijin” primit de la cei din reteaua ta. Iar tu nu poti controla in niciun fel acest lucru. (poti sa iti dezactivezi skillurile de pe profil, asa cum am mai spus, sau chiar notificarile pe mail, insa nu ii poti opri pe oameni sa te endorseze).  A nu se confunda totusi cu recomandarile. Acelea intr-adevar, (desi sunt si ele cateodata trase de par, pentru ca si in acest caz „o mana spala pe alta”) aduc un plus valoare profilului si implicit brandului personal al unui individ.

Din cate am inteles Linkedin lucreaza in continuare la perfectionarea acestui mecanism de endorsare (care se pare ca a fost gandit pentru a-i determina pe utilizatori sa foloseasca zilnic aceasta retea de socializare), insa ar fi bine sa creeze si o posibilitate de „undo” pentru ca din cate am citit pe forumurile de discutii sunt destul de multi oameni nemultumiti de spam-urile pe care le primesc si de faptul ca Linkedin incepe sa isi piarda din valoare.

Voi ce solutii ati avea pentru a imbunatati sistemul de endorsment? Eu una, as vrea sa dispara sau sa detin cumva controlul asupra lor.

Enhanced by Zemanta