Despre contractul psihologic

A fost definit ca „un contract nescris, implicit intre un individ si organizatie, care presupune redarea asteptarilor pe care fiecare parte le are de la cealalta in desfasurarea acestei relatii de colaborare”.

De exemplu, cand un nou angajat se asteapta ca dupa un an sa primeasca o promovare sau o marire de salariu, insa angajatorul nu poate oferi aceste lucruri, atunci apare o neconcordanta in dorinte si asteptari. Cand angajatorul ii ofera angajatului promovarea sau marirea la care se astepta, exista un grad de compatibilitate si potrivire intre cei doi – ceea ce duce la cresterea performantei, productivitatii si satisfactiei angajatului la locul de munca.

Un contract psihologic „gone bad” ia fiinta si atunci cand exista de ambele parti asteptari ascunse, pe care nimeni nu le exprima, dar fiecare se asteapta ca acestea sa ii fie indeplinite.

Dincolo de contractul scris, contractul psihologic priveste si realitatea din cadrul jobului, asa cum este perceputa de parti si poate avea o influenta mai mare asupra comportamentului zilnic al angajatului. Un om ia decizia sa vina intr-o companie pe baza acestui contract psihologic mai degraba decat pe baza celui scris. Contractul pshihologic este cel care ii ofera candidatului o vedere asupra culturii companiei in care isi va desfasura munca si introducere in sarcinile sale zilnice de la job. Dar, cu mentiunea ca acesta poate fi diferit de la o persoana la alta.

Contractul psihologic:

  • Difera in functie de perceptie : doua persoane (chiar din cadrul aceleiasi companii) pot interpreta in moduri diferite ceea ce presupune contractul psihologic.
  • Este mai degraba implicit, decat explicit. Conditiile acestuia rezulta din discutii si sunt presupuse de cele doua parti, mai degraba decat redate cu voce tare.

Ce se intampla cand contractul psihologic e incalcat?

In primul rand, se produce scaderea satisfactiei la locul de munca pentru angajat si desigur are si un impact negativ asupra implicarii acestuia. Treptat, din cauza frustrarilor acumulate, relatia de munca se deterioreaza si culmineaza cu plecarea angajatului si cu reputatia lezata a companiei.

Cateodata companiile uita si de acest mic aspect – reputatie – mai ales in zilele noastre in care un review negativ se imprastie mai repede decat o molima. Azi avem social media oameni buni. Daca e prieten sau dusman – acest lucru depinde doar de companie.