Cum pleci dintr-o companie

Indiferent de motivul pentru care pleci (fie ai fost dat afara, fie ai gasit un alt job), e foarte important modul in care alegi sa faci asta.

Sa presupunem ca plecarea este voluntara. Asa ca incepem cu demisia. Cel mai corect mod in care poti proceda este acela de a-l lua pe managerul tau direct la o discutie si de a-l informa de decizia pe care ai luat-o, eventual daca vrei sa o si motivezi, cu atat mai bine, dar din punct de vedere legal nu ai vreo obligatie in acest sens. Cazurile penibile in care managerul tau afla de la colegi ca vrei sa iti dai demisia, ar fi de evitat. Am intalnit oameni care s-au entuziasmat foarte tare la gandul ca vor sa isi dea demisia si i-au informat pe toti colegii, inainte de a discuta cu managerul lor. Denota lipsa de profesionalism si s-ar putea sa dauneze imaginii tale, in cazul in care vei vrea referinte in viitor de la acea persoana.

Preavizul – ultimele patru saptamani. Aici, se cam rupe filmul la noi in corporatii. Nu putini sunt aceia care se fac de cacao in aceste ultime patru saptamani, mergand pe ideea golaneasca, if I may: “Ce pot sa imi faca? Sa ma dea afara? Ha! Ha! Ha!”. Ei bine, atitudinea din timpul preavizului spune foarte multe despre tine, ca om, ce nivel de maturitate ai si despre cum iti respecti jobul, colegii si managerii. Teoretic, inca esti responsabil de munca pe care o depui in timpul preavizului, pana la ora 18:00, in ultima ta zi. Daca te apuci sa iti bagi picioarele pentru ca vrei sa “le arati tu lor!” si din nevoia aceea de a sti ca sta compania in loc fara tine, nu lezezi pe nimeni altcineva decat propria-ti imagine. Sa fim seriosi, oricine poate fi inlocuit. Dupa plecarea ta, altcineva va veni care sa faca treaba pe care o faceai tu, iar singura terfelita va fi integritatea ta. Am intalnit oameni care in ultimele lor zile s-au apucat sa stearga documente, sa le modifice pe cele existente si sa “scape” niste greseli prin ele, in ideea sa ingreuneze cat mai tare munca noilor veniti. Angajatii noi au facut training, au facut rost de documentele corecte si isi vad de treaba. Cel care a plecat si-a cam inchis usile cu acea companie si a fost trecut pe lista neagra. Cand cineva il va contacta pe managerul sau sa ceara referinte, acesta o sa spuna cat de “dragut” a fost la plecare.

Trainingul – ceea ce in unele companii se numeste “handover”. Mie una, poate ca sunt eu ceva mai stricta, dar mi se pare corect ca atunci cand pleci dintr-un loc sa iti inveti succesorul cat mai multe si cat mai bine. Nu numai ca lasi in urma ta o imagine buna, profi si de incredere, insa asa pleci si tu cu inima impacata, ca ai facut tot ce ti-a stat in putinta ca lucrurile sa mearga (asta daca iti pasa catusi de putin de ceea ce lasi in urma). E important sa ii dai documente, sa aranjezi lucrurile, fisierele de asa maniera incat pentru cineva venit din afara sa poata intelege usor ce se intampla.

Obiectele si documentele – pentru numele lui Dumnezeu, nu iti pune imaginea si integritatea in pericol pentru un capsator, dosar sau mai stiu eu ce alte obiecte de papetarie. Am auzit si vazut cu ochii mei destule intamplari de acest gen si chiar si acum mi se face rusine cand imi amintesc: oameni care au “luat” cu ei acasa in ultima zi:de la pixuri, dosare, caiete si agrafe de birou pana la monitoare, tastaturi, mousi.

Lumea este mult mai mica decat iti imaginezi. Mai ales in industrii de nisa, unde numeri companiile pe degete. Este foarte, foarte important, daca vrei intr-adevar sa iti cladesti o cariera, sa lasi o usa deschisa la plecare. Nu stii cum se invarte roata, nu stii cum ajungi sa ai nevoie de oamenii aceia in viitor sau poate cine stie? Poate ca nu o sa iti placa jobul cel nou si poate ca o sa vrei sa te intorci. Nu mai zic de faptul ca toti se cunosc cu toti. Poate ca managerul la care raportezi acum e prieten foarte bun cu managerul tau anterior. Te-ai gandit vreodata la asta?

Reputatia conteaza, asa ca nu ti-o strica in ultimele saptamani in companie, dintr-un moft. Poate ca vei vrea sa ceri referinte de la fostul angajator. Cum o sa faci asta, daca nu ai macar o persoana in tot departamentul care sa te vorbeasca te bine? Chiar daca pleci din cauza managerului sau a colegilor, ca nu poti sa ii suferi, totusi incearca sa te porti frumos cu lumea si sa reduci gradul de negativism, ba chiar sa fii un team player pana la capat.