Cultura organizationala in exemple

​Va avertizez ca desi incepe intr-o maniera plictisitoare, aceasta postare vine la pachet cu niste exemple foarte interesante despre practicile diverselor start-up-uri in modelarea culturii lor organizationale.

Dar ce este mai exact cultura organizationala si cum o punem in aplicare?

Termenul acesta pompos se refera la anumite „politici” predefinite, care ghideaza angajatii intr-o anumita directie la locul de munca. De obicei, scopul lor suprem este performanta. Cu cat modul in care acestia interactioneaza intre ei la job (comportamentul) este mai pe placul lor, cu atat performanta creste. Pentru ca au nevoie si de un common ground, ca sa obtina rezultate bune, il gasesc in scopurile (goal-urile) companiei. De accea o cultura organizationala buna trebuie sa extraga ce-i mai bun din fiecare angajat in parte, in timp ce il „aliniaza” pe acesta scopului companiei.

Nu exista o reteta universala a unei culturi organizationale exceptionale, fiecare companie o modeleaza dupa bunul plac si in functie de directia in care vrea sa se indrepte.

Care sunt cele mai importante elemente ale culturii organizationale?

  1. Viziunea
  2. Valorile
  3. Practicile
  4. Istoria /traditia
  5. Locatia

Fiecare organizatie are cultura sa, unica.

Ca sa intelegeti mai bine fenomenul, iata o serie de exemple de culturi organizationale din zilele noastre, de la cateva start-up-uri:

Softwire :

  • Angajarea unui bucatar care sa gateasca pranzul pentru intreaga companie in fiecare zi in bucataria de la birou;
  • Livrarea de alimente de doua ori pe saptamana, pentru toata lumea. Gustari sanatoase sau mai putn sanatoase (dupa pofta inimii lor);
  • Sala de fitness (in companie);
  • Aparat de espresso profesionist, pe care il folosesc angajatii
  • Camera de jocuri: masa de biliard, masa de tenis, jocuri video, muzica – angajatii pot lua pauze cand vor ei sa se bucure de acestea
  • Lectii de muzica – au instrumente si un profesor de muzica cu care fac meditatii. In companie au cateva formatii.
  • Buget de distratie – o anumita suma de bani pusa de-o parte pe care angajatii o folosesc sa se distreze printr-o serie de activitati precum: paintball, mers la cinema, bowling, lectii private de facut sushi si orice alte nascociri amuzante.
  • Mindsports Olympics – campionat de jocuri ale mintii, cum ar fi sah, backgammon, board games intre cele doua etaje de birouri ale companiei – e o modalitate grozava sa se cunoasca intre ei.
  • Evenimente anuale: picnicul companiei, ziua de nastere a companiei, Pranzul de Craciun si Cina de Craciun si iesiri in baruri cu gasca.
  • Developerii din companie creeaza diverse aplicatii pentru uz intern, cum ar fi o aplicatie folosita de catre un coleg pentru a-i trimite laude unui altuia si pentru ca meritele sa ii fie cunoscute public;
    Eroul saptamanii – de fiecare data cand un coleg crede ca un altul a facut o treaba grozava in rezolvarea unui task il poate nominaliza la titlul de „Hero of the week”. In fiecare vineri, eroul saptamanii este anuntat in intreaga companie si cu lista de realizari si castiga la alegere fie un voucher de 100 de lire pentru Amazon, fie un voucher de 100 de lire pentru o masa in doi.
    Lunch and Learn – in fiecare marti si vineri in companie este deschisa lista pentru oricine vrea sa se ofere voluntar sa sustina o prezentare/ o discutie despre un subiect pe care il aleg ei, pentru a-si dezvolta abilitatile de prezentare si de a face transfer de cunostinte, iar in plus, cei care participa primesc un pranz gratiut din partea companiei.
    Panoul cu sugestii – Au un panou in zona de relaxare unde oamenii pot posta orice sugestii au pentru a schimba mediul de lucru, pentru a-l imbunatati. Fiecare sugestie care primeste sustinere din partea angajatilor, va fi pusa in practica.
  • Atmosfera la Softwire este incredibil de non-corporatista, toti directorii stau cu angajatii in open space, nu au birouri proprii, au intalniri regulate cu angajatii in care acestia isi pot spune opinia in legatura cu orice, angajatii au discutii informale cu managerii lor, toata lumea poate vota asupra noilor politici si proceduri si au ore flexibile de lucru.

Expertcity (creatorul GoToMyPC si GoToMeeting, achizitionat de Citrix):

  • Pentru a sarbatori victoriile, au instalat un clopot mare de fier in bucataria companiei, care putea fi actionat de oricine oricand. Regula era ca trebuia sa ai un motiv intemeiat. Daca cineva suna clopotul fara motiv, atunci gatea micul dejun pentru intreaga firma. Dupa sunarea clopotului se trimite un email intregii companii cu explicatii referitoare la realizari. Chiar daca in timp compania a crescut si a ocupat mai multe etaje ale unei cladiri destul de mari, clopotul a ramas in continuare ca o traditie prin care isi comunicau realizarile.
  • Lunch and learn – invitarea diversilor speakeri pentru a vorbi despre subiecte de interes pentru angajati, in timpul pauzelor de pranz;
  • Worktation – un program prin care se imbina munca cu vacanta (work + vacation = worktation). Angajatii pot beneficia de excursii in locatii exotice precum Costa Rica, Reublica Dominicana, Cuba, etc. si sa lucreze remote de acolo. Compania plateste toate costurile excursiei + o serie de cursuri de surf sau ceva ce isi aleg ei dupa placul inimii. Chiar daca lucreaza 8 ore pe zi, dupa aceea pot merge la yoga sau la surf sau pot face ce vor. Acest worktaion nu face parte din vacanta propriu-zisa, este un program separat.

Programul Incubator al LinkedIn

  • Acest program ofera o competitie interna (venture capital competititon) intre angajati. Sunt alesi zece finalisti care ii vor prezenta CEO-ului Jeff Weiner (fondatotul Reid Hoffman si  Senior Vice Priesident al Engineering Kevin Scott) idelile lor. Sunt alese trei idei care vor primi fonduri pentru a fi puse in practica.

Rounds (o echipa de 20 de angajati):

  • Miercurea Tacuta – in prima jumatate a zilei, membrii echipelor sunt incurajati sa nu vorbeasca intre ei sau sa isi adreseze intrebari cu voce tare. Pot in schimb folosi emailul sau IM-ul.
  • Pranzul de Joi – in fiecare saptamana, compania comanda pranzul pentru toate echipele si mananca impreuna pentru a putea deasemenea sa socializeze si sa discute despre realizarile lor din saptamaa ce tocmai a trecut.Rounds University – o data la cateva saptamani fiecare echipa, prin rotatie, alege un subiect pe care trebuie sa il prezinte celorlalti. Trebuie sa fie ceva nou, ceva ce trebuie sa invete.
  • Cu cainele la munca – unul dintre angajati, o data pe saptamana isi aduce cainele la birou. Angajatii se distreaza copios, chiar daca patrupedul e cateodata cam zgomotos.
  • Noii angajati – de fiecare data cand este angajata o persoana noua in companie este inetervievata de cat mai multi oameni, Este modul companiei de se asigura ca persoana respectiva se potriveste cu cultura si cu spiritul echipelor deja existente si ca nu este doar un om care stie sa scrie cod.
  • Abordarea usilor deschise – desi cu totii lucreaza intr-un open space, angajatii sunt incurajati sa ii abordeze pe membrii echipelor lor si sa fie intotdeauna deschisi in a oferi suport celorlalti.

THEY

  • Unul dintre angajatii companiei They, a gasit intr-o dimineata pe birou, aceasta scrisorica:

 

They

 

Dupa cateva saptamani, cand a venit data plecarii, s-a dus la aeroport (fara sa i se spuna destinatia, compania a pastrat-o secrete pana in ultimul moment). Pana la urma a aflat ca merge la Berlin, unde a stat doua zile.  Pe banii companiei. Dragut. Nu?

As fi curioasa sa aflu niste exemple de astfel de practici din companiile de la noi. Cineva, care to share? 🙂