Ce (nu) iau cu mine cand parasesc compania?

Nu-i asa ca atunci cand ati parasit o companie, parca v-a parut putin rau de  munca pe care o lasati in urma? Poate undeva in cotlonul ala obscur al mintii v-a incoltit ideea ca “ce-ar fi sa imi iau munca cu mine cand plec, ca doar e a mea?”
Care este linia fina ce nu trebuie incalcata in acest caz si care sunt riscurile la care ne supunem daca ar fi sa recurgem la astfel de gesturi?
Am intalnit oameni de HR care au plecat de la o companie la alta cu toate documentele si procesele si procedurile pe care le-au redactat si le-au implementat dincolo virgulita cu virgulita. Ba intr-o situatie haioasa, intr-unul din cazuri, cand a dat copy-paste, a uitat sa inlocuiasca denumirea fostei companii pe un document care a fost circulat intern, sa vada toata organizatia…penibil, putin spus. In primul rand, cum poti sa te astepti ca niste solutii aplicate la o organizatie diferita, cu oameni diferiti, sa functioneze la fel ca in alta?! In al doilea rand, implicatiile etice si de securitate sunt destul de mari. In al treilea rand, cum ramane cu credibilitatea ta si cu reputatia? Mai ales intr-o piata asa mica precum aceasta din Romania…
Raspunsul la intrebarea “Sa imi iau ce-am lucrat cu mine, cand parasesc compania?” este simplu: NU!. Cand ai semnat contractul de munca, tu ai pierdut dreptul intelectual asupra creatiilor si muncii prestate, asadar toate apartin angajatorului. In momentul in care pleci, i le lasi. Daca erai, de exemplu strungar, si faceai piese auto, plecai cu ele acasa in momentul in care paraseai compania?! Cam asa e si cu documentatia si munca intelectuala.
Sunt companii in care securitatea este destul de mare, in care accesul la internet este monitorizat, ba chair si adresa de email este urmarita, (nu stiu daca exista organizatii care au instalate si keyloggere pe computerele angajatilor, insa nu m-ar mira). Asa ca daca iti copiezi pe stick datele din calculator, compania va sti; daca iti forwardezi emailuri cu documente interne de orice fel, din nou compania va sti. Daca printezi documente, la fel (e posibil ca print centerele sa fie configurate in asa fel incat sa retina istoricul de documente printate, la care IT-ul are acces). Ca iti mai printezi din cand in cand o factura personala sau mai-stiu-eu-ce-articol de cateva pagini si ca acestea sunt trecute cu vederea de angajator, asta nu inseamna ca nimeni nu stie ce faci tu.
Eu merg pe principiul ca daca ai fost in stare sa scrii procedura aia, sa creezi raportul ala si sa pui la punct prezentarea aia o data, atunci vei mai fi in stare sa le faci din nou, ba chiar poate le aduci si imbunatatiri.  Informatia e in capul tau si desigur ca si noua companie iti va pune la dispozitie documentatie interna. De ce sa iti risti credibilitatea si imaginea (mai ales intr-o piata de munca destul de mica) si sa fii trecut pe lista neagra, sau si mai rau, sa fii dat in judecata de catre companie pentru furt? Gandeste-te ca barfa circula foarte repede si poate ca angajatii de la fosta ta companie (care vor afla ce ai facut) au prieteni in actuala companie in care lucrezi. Sansele sunt mici, dar esti dispus sa risti?
Sugestia mea este ca in afara de planta de birou (daca vrei sa o iei si pe aia), poze si alte obiecte personale, sa lasi acolo lista de contacte, baza de date cu clienti, rapoartele, prezentarile, planurile de training, bugetele, planuri de actiune sau alte documente interne ale companiei.  Pleaca cu demnitatea intacta, ca e mai importanta!