6 obiceiuri ale celor mai eficienti manageri

Pentru ca vremea a fost prielnica cititului astazi mai adaug un titlu in raftul cu carti de specialitate.

6 habits of highly effective bosses” este scrisa de Stephen E. Khon si Vincent D. O’ Connell – doi oameni de afaceri foarte cunoscuti din Statele Unite ale Americii. Acestia detin compania Work & People Solutions specializata in evaluare, training, coaching, comunicare si dezvoltare. Cei doi au un CV impresionant, ambii avand o experienta de lucru de peste 15 ani in domeniul resurselor umane.

In aceasta carte cei doi autori prezinta sase caracteristici pe care un lider adevarat trebuie sa le deprinda daca doreste cresterea eficientei echipei pe care o coordoneaza. Iata care sunt:

•    Dezvoltarea constiintei de sine
•    Cultivarea  spiritului empatic
•    Aplicarea regulii de aur („Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face.”)
•    Pastrarea unor limite adecvate de comportament
•    Arta de a critica
•    Adaptarea la diferite stiluri personale

Preferata mea dintre acestea este „Arta de a critica”. Desigur, orice manager eficient trebuie sa si le insuseasca pe toate, fiecare este importanta intr-o anumita masura, insa „Arta de a critica” ofera o cale practica prin care poti comunica feedback-ul negativ intr-o maniera constructiva. Ceea ce mi se pare foarte util de stiut chiar daca nu ocupi o functie de manager. Cu totii ne confruntam cu oferirea de vesti mai putin bune, cel putin o data in viata, asa ca e foarte important sa stim cum putem actiona pentru ca interlocutorul sa nu aiba de suferit.

Iata cateva tipsuri din partea autorilor despre cum poti exprima critica cu maiestrie:

•    “In loc sa fie axata doar pe problemele si deficientele ce au creat-o, critica manageriala trebuie sa implice si „tact” si necesita si o evaluare a persoanei cu care urmeaza a se avea discutia corectiva.
Gasirea echilibrului intre importanta mesajului ce trebuie livrat si a modului de livrare a mesajului, nu trebuie sa submineze feedback-ul efectiv, ci mai degraba sa incurajeze acceptarea lui si sa creeze motivatie pentru imbunatatirea performantelor.

•    “Tehnica sandviciului sau introducerea unei negatii intre doua afirmatii. Nu mentionezi niciodata la inceputul unei interactiuni o critica sau o negatie. Inceputul trebuie sa fie intotdeauna pozitiv. Oferi apoi critica sau feedback-ul contructiv, insa nu inchei niciodata cu acesta. Unlima afirmatie este intotdeauna pozitiva si de sustinere.

•    “Evitarea criticii in public. Efectul emotional negativ al primirii criticilor va creste in mod semnificativ daca nu detii autocontrolul necesar pentru a evita subaprecierea cuiva in fata celorlalti. Acest lucru nu este niciodata un lucru bun.

Fiecare capitol este structurat astfel incat sa ofere cateva indicatii teoretice si apoi sa vina in sustinerea lor cu studii de caz documentate. Cartea ofera cititorului o directie clara, ofera raspunsuri reale si concrete unor probleme de management al oamenilor.

As putea spune ca este ca un manual de training pentru manageri si nu numai. Orice persoana interesata de cultivarea unor relatii interumane cat mai eficiente (chiar si dincolo de viata profesionala) are ce invata din aceasta lectura.

La noi o puteti gasi la Editura Curtea Veche.